View Single Post
Sitat av Psych|Com Vis innlegg
Ikke for å være frekk. men dette er klart brukerfeil.
ALLE routere en normal person har i hjemmet fungerer på samme måten.
Går du fra innsiden av et nettverk på den ekstern addresen din kommer du til routeren din. ikke til de interne. altså for at du skal nå serveren din internt så må du bruke den INTERNE ip addressen (192.168.10.xxx)til serveren din.
Alle som kobler til fra eksternt hold kommer igjennom helt fint.....
Vis hele sitatet...
Eh, nei, der har du ikke forstått hva problemet er. Jeg har hatt noen ISP'er etterhvet (Pacbell, Telenor, Tele2,...), der routerene ikke har hatt noe problem med å route også port 80 til rett plass. Hovedproblemet her er at Viken har "tatt" port 80 istedetfor å bruke en port som ikke normalt er brukt av andre standard protokoller.

Naturligvis kommer du til routeren når du bruker den eksterne IP-adressen, jeg har da ikke sagt noe annet. Det som er ubrukelig er at routeren har tatt port 80.

Sitat av Psych|Com Vis innlegg
Ikke for å være frekk. men dette er klart brukerfeil.
Når det kommer til smtp så kjører ALLE ISP i norge idag en bransjestandard som sier at de ikke tillater (ukryptert) trafikk til smtp servere utenfor sitt nett.
dvs at vist du har en halveis habil mailleverandør, så kan du koble til mailserveren din med kryptering på. og dermed så blir det ikke sperret ned.
Grunnen til at alle ISPer i norge har gjort dette er for å kunne bekjempe spam utsendinger fra norge.
Og igjen ikke for å være frekk. Men du nei du har tydeligvis ikke så mye peiling som du tror.... Alle brukere påstår alltid uansett hvilket system et de har peiling og at alle unntak skal gjelde for dem. men det slår alltid tilbake...

Nå snakker jeg for meg personlig her og ikke utifra noe firma.
Men folk kunne sikkert ha gått av å satt seg litt mere inn i ting før de utbassunerer død over ISP/Leverandør, de fleste kan nemlig ikke bruke produktene de får og skylder dermed på leverandøren sin. det være seg telenor,canal digital, altibox eller ngt.....
Vis hele sitatet...
Nei, her tar du helt feil med dine spekulasjoner om min erfaring og faktiske forhold. Jeg har ikke hatt noe problem med å sende ut på port 25 fra andre (Tele2, Telenor, ...), de har hatt mulighet til å skru av blokkering på en per-kunde basis slik at vi som vet ha vi gjør kan ha en fullverdig internet-forbindelse. Du svarte dog ikke på spørmålet mitt, men du vet kanskje ikke svaret likevel - blokkerer Viken port 25 i routeren, eller er det lengre ute i nettverket?