View Single Post
Sitat av capidog Vis innlegg
Syltynt, mulig. Men ensidig - nei.
Vis hele sitatet...
Jo, jeg synes det er ensidig. Du ser bare saken fra en side, slik jeg illustrerte ved å sammenlikne med argumentet for trappestrinnsteorien, nemlig at alle heroinister begynte med hasj, ergo fører hasj til heroin. Som jeg skrev må man snu på flisa, se på hvor mange av de som prøver hasj som begynner med heroin. Dette gir et mer fullstendig bilde av den reelle situasjonen.
Sitat av capidog Vis innlegg
Det er riktig. Det ene kan føre til det andre. Men det ikke, som i ordets rette forstand.
Vis hele sitatet...
My point exactly! Som jeg skriver i mine tidligere poster, ser jeg absolutt at trådstarter har begynt på en vei som KAN ende med at han blir avhengig av rusmidler og i ytterste konsekvens havner på gata. Forskjellen på dette og det du skrev i utgangspunktet ligger i "kan". La meg minne deg på hva du skrev i din første post:
Sitat av capidog Vis innlegg
Det er bare én vei dette kan ta med mindre du slutter helt. Nedover.
Vis hele sitatet...

Sitat av capidog Vis innlegg
Ser ut som vi har omtrent samme grunn til å "demonisere" bruk av sprøyter.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at jeg ikke demoniserer. Jeg fraråder det i enkelttilfeller hvor jeg annser det som mer risikabelt enn andre inntaksmetoder, men ikke på generell basis. Jeg har selv aldri injisert noe stoff, men om jeg klarer å overkomme min sprøyteskrekk vil jeg ikke utelukke at jeg vil gjøre dette en gang i fremtiden, om situasjonen tilsier at det er den beste inntaksmetoden

Sitat av capidog Vis innlegg
Ikke annet enn at det representerer et trappetrinn på den modellen du ikke tror på.
Vis hele sitatet...
Det stemmer, jeg tror ikke på trappetrinnsmodellen. Et populært motargument mot trappetrinnsargumentet jeg har referert til gjentatte ganger er at hvis alle som bruker heroin begynte med hasj og at man dermed trekker sluttningen at hasjbruk fører til heroinbruk, da kan man også si at alle heroinister har spist kjøttboller, ergo fører det å spise kjøttboller til heroinbruk.

Som jeg har sagt flere ganger, man må snu dette argumentet! Hvor mange av de som prøver cannabis prøver heroin? En ytterst liten andel. Hvor mange av de som prøver cannabis ender som gatenarkomane? En enda mindre andel! Faktum er at over 30% av befolkningen har prøvd cannabis, og langt færre prøver heroin. Dette er statistikk, ikke synsing!

Sitat av capidog Vis innlegg
Tør jeg spørre hva slags autoritet du påberoper deg i denne saken, ut over tilsvarende synsing?
Vis hele sitatet...
Jeg påberoper meg ikke annen autoritet enn at jeg er selv og mange av mine venner og bekjente er levende bevis på at ikke alle som eksperimenterer med rusmidler ender opp som narkomane. Jeg kan heller ikke se hvor jeg har synset eller teoretisert i denne diskusjonen.

Sitat av capidog Vis innlegg
Du er god til å argumentere. Det er sånne som deg som gjør diskusjonstråder interessante. Det skal du ha. Jeg setter i alle fall pris på det. Har gitt deg KP.
Vis hele sitatet...
Jeg er glad du ser slik på det. Fint vi har noen som deg her, ellers ville jeg ikke hatt noen å diskutere med

Sitat av capidog Vis innlegg
Pust rolig og ta på deg brillene. Jeg dømmer ingen. Mitt grunnlag for å uttale meg har jeg redegjort for.
Vis hele sitatet...
La meg igjen få minne deg på ditt utsagn tidligere i tråden:
Sitat av capidog Vis innlegg
Det er bare én vei dette kan ta med mindre du slutter helt. Nedover.
Vis hele sitatet...
Det det koker ned til er vel at vi er uenige om kan/må?