View Single Post
Kan hende jeg var av en annen oppfatning før, men visse stoffer regner jeg som sunt at det er forbudt per dags dato! Dette gjelder spesielt heroin, syntetisk heroin og pcp. Kan hende har jeg blitt påvirket av all propagandaen som bombarderer oss, men innerst inne føler jeg det som riktig å sette slike stoffer på forbudslisten - om ikke for noe annet, så ihvertfall for den allmenne forståelsen om at disse stoffene ikke er sunt å bruke - hverken i jevnlig bruk (heroin), engangsbruk (syntetisk heroin) eller sporadisk bruk (pcp). Alle tre nevnte er også uberegnelige vedrørende tema som avhengighet (heroin), dødelighet (syntetisk heroin) og psyke (pcp).

Videre er jeg av den oppfatning at dagens mest vanlige stoffer bør nok avkriminaliseres (så som kokain, amfetamin, lsd, meskalin, benzo, ghb, osv, lista er lang), og at stoffer uten for store skadelig potensial bør legaliseres (cannabis, psilocybin, ?salvia? og andre stoffer som jeg ikke kjenner til eller kommer på i farta). Selvom sistnevnte skulle vise seg å ha større skadelig potensial enn antatt, gjelder sunn fornuft i denne oppfatningen etter det faktum at de er naturlig og kan plantes eller dyrkes av nært sagt alle. Dette bør være et argument nok til å forstå at disse preperatene vil omfatte mange uskyldige brukere.

Med unntak av cannabis, representerer ikke sistnevnte (sopp, salvia, annet) noen betydelig markedspotensiale i form av organisert kriminalitet og lyssky profitt. Dette er et annet argument for både avkriminalisering av stoffer som omhandler denne gruppen og legalisering av stoffer som omhandler disse. Hvorfor kriminalisere noe som ikke tjener til høy illegal profitt på det svarte markedet? Ser jeg i grunn lite vits i!

Som sagt er forbudsoppfatningen gjeldende de tre nevnte stoffer fordi a)de har potensiale til høy profitt på det illegale markedet, b)de har høy dødspotensiale, c)de har irreversibel psykisk skadelig effekt, som kan oppstå rimelig rask etter enten tilvenning (heroin), sporadisk bruk (syntetisk heroin) eller engangsbruk (pcp). Disse tre negative elementene skal også ha stor betydning samfunnsmessig, fysisk og individuelt psykisk - samt inngå i annen kriminell aktivitet, som slavehandel, terrorvirksomhet eller spontan vold, drap og tortur eller annen truende atferd som rent juridisk ikke kan straffes optimalt, p.g.a. paragrafen om "sinnsyk i gjerningsøyeblikket" (jmf. psykotisk pcp anfall).

Dette med økonomisk vinning og individuell psykisk effekt kan også gjelde stoffer i avkriminaliseringsbiten, men som sagt så ligger det i en egendefinert følelse om at disse tre stoffene er fornuftig å forby, som avgjørende vekt på vektskålen. Vippende i sonen avkriminalisert og forbudt er bl.a. crack kokain, visse rc's (research chemicals) samt opiater og barbiturater. I tillegg ligger himkok også å vipper på denne sonen, selvom grunnen er at jeg pga min negative innstilling nå i dag til himkok, plasserer den under forbudslisten