View Single Post
har ikke lest hele threaden så sorry hvis jeg gjentar noe som allerede er sagt..

her er i alle fall mine tanker om USA i oppløsning:

trokke det kommer til å bli de høyre-ekstreme (neo-kkk, survivalists, militante kristenfundamentalister etc) som blir det store problemet, men snarere "undertrykte", fattige amerikanere.

ser ikke helt for meg at det blir borgerkrig i ordets tradisjonelle forstand (i.e to/flere relativt homogene fraksjoner som braker sammen, ala den amerikanske borgerkrigen på 1860tallet). derimot er det i mine øyne mer sannsynlig at det, ettersom fattigdom og generell sosial urettferdighet øker, vil bli en del opptøyer i byene (som i new orleans etter katrina): nasjo.garden vil bli satt inn, etc. USA har en mye større andel fattige enn de fleste ser for seg (ca 3,5 millioner er hjemløse hvert år, langt flere som lever på minstelønn - i kansas er feks minstelønnen utrolige 2.65 dollar). Usa har flere fattige enn noe annet land i den vestlige verden. disse menneskene opplever hver eneste dag en enorm sosio-økonomisk forskjell i sitt eget land, sin egen by, sitt eget nabolag. det dreier seg ikke om hvem som har dyrest bil, størt hus etc, men hvem som feks har råd til forsikring (ca 60 mil. har ikke det..) og utdannlse til barna.

jeg ser for meg at særlig byene kan være utsatte for opptøyer dersom undergrunnsbevegelser m karismatiske ledere danner seg. "undertrykte" (i gåseøyne fordi jeg ikke vet hvorvidt dette er reellt eller ikke) minoriteter i homogene nabolag og har samme verdisystem og er misfornøyd med de samme tinga, vil nok lett bli med på voldshandlinger dersom en karismatisk nok leder samler dem.
dette er fattige mennesker som lever i stor sosial utrygghet og må se på at staten kaster bort astronomiske summer på meningsløse og resultatløse kriger.

kommer det til opptøyer av nevneverdig skala, vil de sannsynligvis bli knust til hælvette & tilbake av de militære. USA vil bli langt mer militant og kontrollerende på hjemmebane - kanskje for å kompansere for sin minskende status globalt? ser for meg en slags kristenfundamentalistisk, proteksjonistisk, militant regjering som i svært stor grad kontrollerer mannen i gata. dødsstraff vil nok også bli vanligere for å avbelaste fengselssystemet.

se feks mararet atwoods "tjenerinnens beretning" for en ide om hvordan et slikt samfunn vil se ut fra innsiden.

tillegg:

leste meg litt opp på demografien blant de 3,5m hjemløse i usa, her er et utdrag.

1/4 har psykiske problemer, 1/3 har rusproblemer, 1/4 er tidligere millitær, og over halvparten har sittet i fengsel.

kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Homeles...d_demographics

med tanke på at det her er snakk om 3.5m mennesker er dette et ganske skremmende segment i befolkningen.
USA har omfattende sosiale problemer, og mtp den pågående økonomiske krisen er det neppe sannsynlig at de har ressurser til å ta seg av de jeg har nevnt ovenfor.
Sist endret av 17pfs; 21. april 2009 kl. 01:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.