View Single Post
Sitat av Cikey Vis innlegg
gulunderstrek: Jeg har da aldri sagt at situasjonen oppstår fordi piratene er bortskjemte... Men den oppstår fordi piratene tar seg til rette og bryter internasjonale lover ved å gå til angrep på helt uskyldige mennesker. Ditt svar har hele tiden vært at her må rederiene inn å betale for oppbygningen av somalia ellers har de bare seg selv å takke. "De kan jo bare seile rundt". Og det finner jeg helt utrolig.
Vis hele sitatet...
Du sier problemet oppstår fordi de tar seg til rette. Da spør jeg, hvorfor tar de seg til rette?

Rederiene ikke inn å betale for oppbygning, men vil de ferdes trygt i farvannet, så burde de være med å hjelpe til. Hvorvidt det angår rederiene så er ikke problemet deres at det er sosiale problemer i Somalia, problemet er at de velger å utsette seg for denne faren kun for å spare penger. Da blir rederienes økonomi satt opp i mot Somaliernes suverenitet. Og det ser ut som pengene vinner dette slaget også. Her kommer spørsmålet om menneskeverd inn.

Når jeg satte det helt på spissen med et latterlig eksempel om at kanskje norge skulle begynne med flykapring var svaret det samme, ja, helt greit for de kan jo bare velge å lande en annen plass... Det er en skremmende logikk som ikke hører noensteds hjemme.
Vis hele sitatet...
Det virker som det er noe du ikke forstår, jeg sier ikke at handlingen til Norge i gitt tilfelle er riktig, men jeg sier at de som velger å lande i Norge, selv om de vet at de høyest sannsynlig vil bli tatt til gissel er dumme som velger å mellomlande i Norge for å spare penger. Vil de virkelig mellomlande i Norge, så får de løse problemet ved rota og ikke bare brøyte seg frem, og komme å sutre etterpå da de brant seg på fingeren.

Det er godt å se at du har innsett at slik kan man ikke holde på, hverken utenfor Somalia eller i Norge..!
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri forsvart handlingene, jeg setter bare spørsmålstegn ved deres opprinnelse og rederienes hovmod. Vær så snill å les skikkelig, gjerne tenk litt på det du leser også. Så slipper jeg å bruke te-skjea.

At krisen i somalia bare kan løses gjennom internasjonal bistand til oppbygningen av landet kan vi være fint enige om, men dette har ingenting med sjømenn å gjøre. Det er hverken rederienes feil eller ansvar at tilstanden er som den er i Somalia. Vi kan ikke kreve at de skal betale for Somalias lidelse. Piratvirksomhet og angrep på uskyldige sivile kan aldri forsvares. Og derfor mener jeg at Piratene burde vært stanset mye før. Dersom man hadde ført en langt tøffere linje mot dem, ikke betalt løsepenger, men heller satset på militære løsninger (slik man gjør i "alle" andre gisselsituasjoner) så ville problemet vært langt mindre, kanskje ikke eksisterende.

Slik det er nå oppfordres piratene til å forsette sin piratvirksomhet ved at det "alltid" betales ut løsepenger.
Vis hele sitatet...
Jeg gjentar meg selv: Jeg skrev ansvarlig i gåsetegn fordi det egentlig ikke er deres ansvar, men det er de som har størst interesse av å løse problemet. Derfor er de en naturlig part å vende seg til for økonomisk støtte. Jeg synes du kan henvise meg til hvor jeg krever at rederiene skal betale.

Akkurat hvordan problemet skal løses, det kan ikke jeg svare sikkert på. Men det løser seg ikke ved at vi skyter et par pirater.
Sist endret av gulunderstrek; 15. april 2009 kl. 13:45.