View Single Post
Digitalhore
atomet's Avatar
Problemet, Donquijote, er at det spesielt tidligere konstant var folk som kom her og spurte om å få laget logoer gratis.

Det å lage en skikkelig logo er ikke noen liten fislejobb, og det er overveiende stor sannsynlighet for at du ender opp med søppel dersom du baserer deg på å henvende deg på et forum som f.ex. her for å få laget noe gratis.

Nå høres jeg jævelig kynisk ut her, men for all del - det HENDER selvsagt at jeg gjør noe gratis, vanligvis fordi det er et non-profit-prosjekt jeg liker. Men - som sagt, det er MYE jobb det er snakk om for å lage noe skikkelig, og å drive og gjøre jobber gratis eller til spottpris kan være ekstremt ødeleggende for bransjen som helhet. For ikke å snakke om de tilfellene når folk faktisk allerede har starta opp f.ex. AS (og dermed har skutt inn minimum 100000 som aksjekapital), og gjerne har brukt masse spenn på masse annet, men så kommer de og skal ha logoen gratis. Dette er ødeleggende på flere måter - for det første begynner folk da å FORVENTE at denne typen jobber skal gjøres gratis eller latterlig billig, og for det andre får det at de får søppel, folk til å tro at "dette er det de kan forvente, og da kan de like gjerne gjøre det selv".

Når jeg skal lage en logo, regner jeg gjerne med å bruke ca 30 timer. Ganger man så opp dette med f.ex. 400kr/t vil det si 12000kr. Skal du ha et større byrå til å gjøre det, så bør du regne med (ihvertfall) det dobbelte. Er beløp i denne størrelsen noe du føler for å gi bort til vilt fremmede? Det gjør ikke jeg.

Legger med en fin liten animert gif, som forklarer litt av problematikken veldig bra: