View Single Post
Jeg blir noe overrasket over den defensive tonen som går igjen i noen poster i denne tråden. Poenget er at vi har en nykterist som i bunn og grunn spør oss brukere hva vitsen med rusmidler er, og legger ved litt generell informasjon om seg selv så vi kan svare ut fra hans ståsted. Det er ikke rare erfaringen med rusmidler han har, røyk regnes generelt ikke som rusmiddel mener jeg, og da står vi igjen med alkohol. I tillegg får vi inntrykk av at hans holdninger til rusmidler er generelt sett nedlatende, på tonen han fører i førsteposten. Men er det egentlig forsvarlig å svare tilbake med samme mynt her?

Jeg mener nei, men det må vektlegges at det er lov med ulike meninger, og at vi som rusbrukere heller skal fokusere på det filosofiske spørsmålet: Hva er vitsen med rusmidler? og forklare eller gi eksempler til trådstarter basert på egne meninger, synspunkter og erfaringer. Selvom han har et annet synspunkt enn oss, synes jeg det blir vanskelig å ta brukere seriøse hvis de kommer med ampre utbrudd for et relativt forståelig spørsmål, spesielt fra en som ikke har de samme erfaringer selv.

Jeg må innrømme at spørsmålet trådstarter stilte har også opptatt meg fra tid til annen, kanskje i litt andre ordlag så som: Hvorfor fortsetter jeg å ruse meg? Hva er vitsen med livet mitt? Hvorfor klarer jeg ikke slutte? Hva er meningen? o.s.v. og en del reflekteringer over slike spørsmål mener jeg er sunt hos den gjennomsnittelige rusbrukeren/misbrukeren. Kan hende trådstarter nærmest ba om litt sarkastiske svar med sin åpenlyse holdning og generalisering overfor rusbrukeren generelt, og at det kan sees på som ris til egen ræv, men allikevel skulle spørsmålet være såpass aktuelt for de fleste av oss at det kunne forstås stilt fra en nykterist.

Syns at skal vi bedre imaget som er blitt skapt av oss til folks generelle oppfatning på rus(mis)brukere av illegale stoffer, er det nødvendig at vi klarer å besinne oss når slike tråder dukker opp, og heller svare med en seriøs og ordentlig tone. Litt sarkasme fra noe hold er jeg dog forberedt på, men synes den defensive tonen der direkte angrep på trådstarter gjentatte ganger er litt unødvendig og ihvertfall ikke behjelpelig hva stigmatisering eller generalisering angår.