View Single Post
Sitat av Blå Gummitenner Vis innlegg
Alle mennesker er ikke like mye verdt, egentlig. For eksempel burde man ikke få like mye straff for å drepe en fyr med svak viljestyrke (altså en røyker, en spillavhengig eller en alkoholiker) enn hvis man kverker en viktig person som en lærer. Burde egentlig være en tabell på det, slik at man studerte hvor mye offeret var til nytte for samfunnet. Fler eller ferre år ettersom hva personen innfrir.

Snuser: -2 måneder straff
Røyker: -5 måneder straff
Alkoholiker: -1 år straff
Bruker narkotika: -2 år straff
Har fadderbarn: +2 måneder straff

Hvis det hadde vært slik hadde det til slutt ikke vært straff for å kverke idiotene i samfunnet, og vi hadde fått kvitta oss med noen tapere.


Siter:
Originalt skrevet av hermanoo90 Vis innlegg
slutt å kom med dårlige eksempler, og ikke vri på alle ord og uttrykk... Alle mennesker er født like verdt, men dessverre ikke i alle sine øyne, og ikke i politikkens verden heller.....
Det du sier stemmer; alle mennesker er født like. Problemet er bare at forskjellen øker ettersom åra går. To ettåringer som ennå ikke har tatt noen valg her i livet er like, to åttiåringer som har levd et helt liv er ikke det.
Vis hele sitatet...
Du har virkelig liten grad av empati hvis du har disse meningene. Som nevnt blir vi definert av handlingene vi gjør, men med litt empati vil man ha forståelse og innsikt i hvorfor en person valgte å leve som rusmisbruker eller et "avskum". Man blir også formet av samfunnet rundt seg, er ikke alltid man har helt kontroll over hvordan samfunnet og følelsene man ble født med og inn i former en. og svak viljestyrke er hvertfall ikke noe man kan styre. (Og en med svak viljestyrke kan fungere minst like bra som alle andre i samfunnet, bare i forskjellige roller, kanskje ikke like godt som en ledertype, men kan ende opp som en suksessfull professor eller lege, for å ta et random eksempel. Hvordan du knytter viljestyrke til verdi av menneskeliv er helt absurd mener jeg, og har heller ikke noen forbindelse med å være lærer eller ikke.. :/) Noen blir genetisk født med svakere viljestyrke enn andre. så var ikke helt gjennomtenkt den, når du er enig at vi blir født helt like.

Etter min mening blir det hvertfall mer riktig å dømme menneskeverd etter antall fordommer(selvom dette er heller ikke noe jeg gjør) og du har tydeligvis noen absurde fordommer mot folk som har vært såpass uheldige og bli født med svakere viljestyrke enn deg, eller har hatt livsopplevelser som har svekket viljestyrken sin.

Og du er også rask på å trekke opp disse fordommene når du mener at alle snusere, røykere etc har svak viljestyrke. Dette er overhodet ikke sant. Det som får folk til å begynne med slikt er ofte nyssgjerrighet og åpent sinn (eller en midlertidig svekket viljestyrke pga en depresjon forårsaket av kjærlighetssorg eller mobbing for å dra enda et eksempel). Har man et åpent nok sinn mot feks røyking, så er det jo overhode ikke knyttet til svak viljestyrke heller. Og det med at noen ikke klarer å slutte. Vel for det første snuser jeg selv, og har for øyeblikket ikke lyst til å slutte, rett og slett av samme grunn som jeg begynte, fordi jeg trives med det. For de som har lyst til å slutte men har problemer med det, så må du huske at faktorer som fysisk avhengighet også spiller inn. Og skal du dømme en person som har blitt introdusert for gruppepress sterkere enn en person som har vært så heldig og sluppet unna det gruppepresset. For alt du vet så kan den første personen ha sterker viljestyrke enn den andre, noe som i for seg er helt urelevant dog, viljestyrke har ikke shit og si om menneskeverd men ville bare få fram ukonsistensen i innlegget ditt.

Velger enkelig å tro at innlegget ditt var en spøk, for det ser latterlig mye ut som en, men dette skal jo være en seriøs diskusjon og man vet aldri, så valgte å svare.