View Single Post
Sitat av paranoy Vis innlegg
Sorry xtapol, jeg leste litt om HPPD nå. Virker ikke som eksemplet jeg skrev i et forsøk på å illustrere teorien min for deg var så passende allikevel. Etter å ha sjekket ut HPPD nå ser jeg at a)det ikke er nødvendig å innta stoff for å få det, dog det kun tilhører sjeldenheten, b)lidelsen er ikke livslang, den går over av seg selv, c)det behøver ikke brukes medisin og d)det er pseudohallusinasjoner, altså vedkommende er klar over forholdene..
Vis hele sitatet...
Jau. Det var vel jeg som begynte å trekke frem schizofreni, men da ikke for å sammenligne direkte. Grunnen til at jeg trakk fram denne potensielt mye mer plagsomme og forstyrrende lidelsen, var for å understreke et poeng vedr. sinnslidelser i en tidligere post. Ikke for å sammenligne direkte.

a) Med mindre de offisielle diagnosekriteriene er blitt endret i den senere tid, man ha tatt et hallusinogen minst én gang for at tilstanden man opplever skal kunne kalles HPPD. Du og jeg vet naturligvis at det finnes en myriade av rare tilstander, blant dem noen som minner mistenkelig mye om HPPD, som man kan pådra seg ved uvettig dopbruk, og også uten å ha ruserfaring, men disse kalles ikke HPPD hvis ikke vedkommende har inntatt et hallusinogen en gang i fortiden. Hvis kriteriene for en HPPD-diagnose er endret siden jeg leste meg grønn og blå på emnet for noen år siden, må du gjerne arrestere meg, og gjerne med kilder.

b) Lidelsen kan godt vare livet ut. De fleste som pådrar seg HPPD kommer ut av det etter uker / måneder / år, men jeg har kommunisert med flere old timers som fikk dette på 60-tallet og hallusinerer like kraftig den dag i dag. Så selv om det går over for de fleste, er HPPD en potensielt livslang lidelse.

c) Det er nok mange som kunne ønsket seg medisiner, men det finnes ingen medisin som fjerner symptomene. I tillegg opplever mange, og jeg blant dem, at tilstanden påvirker mer enn bare synet. Mange lider av angst og depresjoner, tvangstanker og -handlinger. Rivotril har vist seg å virke særlig lindrende på HPPD-relaterte lidelser.

Da blir nok eksemplet mitt feil, allikevel tror jeg du skulle forstått poenget mitt, vet bare ikke hvilket forstyrrelse jeg skulle erstattet det med hvis det kan erstattes da. Baserte meg egentlig på min egen bakgrunn, de erfaringer jeg har hatt med stoff som bl.a. lsd, tror at uten de erfaringene kunne jeg trodd jeg var alien eller budbringer jeg også..

Rett skal være rett, blir nok urettferdig å putte hppd i samme gruppe som schizofreni, når alvorsgraden er så differerende er jeg enig. Selv om symptomene i hppd også kan oppstå i schizofreni, er vel schizofreni dominert av hallusinasjoner kontra pesudohallusinasjoner vil jeg tro. Og selvom det bare er sjeldne tilfeller av de uten stoff erfaring som har fått hppd, så er det ikke rett av meg å kalle de gærne, for det er de ikke. Akkurat som ikke alle med schizofreni er spik sprø de heller..
Vis hele sitatet...
Nei det er nettopp det, i utgangspunktet er HPPD kun en visuell lidelse, altså får man synsforstyrrelser. Men i mitt eget tilfelle merket jeg jo at hjernen min klarte å sette i gang autentiske psykedeliske tripper når tankebanene lot seg påvirke av det visuelle. Og spesielt etter å ha røyket cannabis, som jo er et mildt hallusinogen, kunne jeg oppleve sterke tripper på linje med en halv, sterk syrebit. Så selv om HPPD i seg selv ikke gjør en 'sprø', kan en meget vel bli det av det som følger.

Uansett, du har intet å beklage gamle ørn. Selv om jeg ikke alltid har ork/tid til å svare deg grundig nok på alt du skriver, leser jeg alltid postene dine med interesse.