View Single Post
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Nå er det flere år siden jeg gjorde dette, men tror jeg husker det sånn ca. Oppskriften lærte jeg av en god venn av meg som utdannet seg til farmasøyt på den tiden.


Først knuser man opp tørket sopp til et fint pulver. Dette pulveret legger man i aceton, ca 3x soppens volum. Rør godt rundt og la det stå en times tid. Deretter filtrerer man ut soppen, helst med et labfilter, og kaster acetonet.

Så gjentar man prosessen, bare denne gangen med kloroform istedenfor aceton.

Når soppen har tørket blander man den med metanol (100ml/100mg) og varmer dette på lav varme i 3-4 timer. Filtrer ut soppen med et filter og gjenta prosessen et par ganger med ny metanol. Denne gangen er det soppen som skal kastes. All metanolen fordampes på lav varme, og resultatet vil bli alt fra en oljeaktig alkaloideguffe til brukaktige krystaller.


Dette er grovt sett hvordan det ble gjennomført. Merk at vi hadde skikkelig utstyr, som laboratorieglass, en magnetrører med varmeelement og gode labfiltere. Det kan gjennomføres mer amatørmessig, men jeg vil ikke garantere gode resultater i så tilfelle.

Man må også har god ventilasjon og ta noen grunnleggende forhåndsregler når man damper ut metanol over en varmekilde. Ingen åpne flammer i nærheten for eksempel.

Vil også legge til at dette kun er slik vi gjorde det den gangen basert på den kunnskapen vi hadde. Jeg tror det er en rimelig proff tek, men det kan jo godt hende det finnes bedre.
Sist endret av mentalmelt; 25. februar 2009 kl. 01:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.