View Single Post
Det virker på meg at det bare blir vanligere med ung debutalder nå, ble kjent med en som sa han debuterte i 13 års alderen og hadde visst vært innom det meste, mye og hyppig. Selv debuterte ikke jeg før 16 års alder, til tross for at jeg hadde pattet på noen jointer før den alderen. Dengang var det stort sett vanskelig å få kjøpt stoff så ung, det gikk som regel via venners brødre eller søstre som var i 18-19 års alderen. Det var helgfesting og litt oftere i feriene, og da vi rundet 17 år endte noen (som meg) med å bruke enkelte stoffer oftere.

Det var en lukket krets og ikke plass for yngre klientell. På party's kunne en gå på forskjellige strøk og shoppe, med stort sett middelaldrende som skeptisk og forsiktig tok solgte til de som så freaka ut, streightinger ble kjapt ignorert. Alt i alt, uten tilhørighet i kretsene kunne du glemme å få kjøpt annet enn hasj. Hva kommer det av at 13-15 åringer har så lett tilgang i dag?

Jeg forestiller meg at blir 13-15 åringer oppdaget av mamma eller pappa så blir det et helvete uten like, og tar virkelig de som dealer sjansen på slikt leven for lusne 100-lapper? Eller har de yngste tenåringene fått mye penger mellom henda? Og dealerne som jobber på gata kan jeg ikke fatte åpenlyst selger til unger, de har vel ikke akkurat lyst til å trekke den form for oppmerksomhet?

Er debutalderen så intenst som det påstås i dag? Jeg fikk jo tak i sprit i slutten av 13 års alderen, men det var ikke akkurat enkelt. Mange helger der ringeautomatene slukte nesten alle myntene på folk som sa de kunne ordne sprit og kunne ikke likevel. Jeg får meg ikke helt til å tro at det er så enkelt å få tak i for den aldersgruppa. Greit når de kommer på vgs eller yrkesskole, da åpner det seg litt andre muligheter en lokalområdet man befinner seg på.

Når det kommer til stoff, hva er forskjellen på 18 og 21 år f.eks? Eller 17 og 18 år? Hvorfor ID, kjenner du ikke folka? Det står vel ikke dealer - vis id i panna på deg? Om noen hadde spurt meg om id for å kjøpe ulovelige rusmidler hadde jeg fått noia, virker som du har en forholdsvis ung kundekrets allikevel hvis du må be om id synes jeg. Jeg har møtt på folk med slike holdninger du har, og jeg kan garantere deg at de var sikre på at alderen til vedkommende var akseptabelt. Oftest hadde de god kjennskap til vedkommende fra før, og oftest hadde disse felles holdninger: Like barn leker best osv. Er slike tider slutt nå?