View Single Post
Da har jeg jeg overrasket meg selv ved å bruke morgenen på å lese gjennom hele denne tråden og har kommet frem til både det ene og det andre.

Først er det veldig irriterende med de som innimellom glemmer utgangspunktet for tråden, som er hvorfor folk ser ned på musikken. Det er selvfølgelig fordi folk ikke kan noe om den, og dermed har mange fordommer. Slik er det. Det vi ikke kjenner er vi "redde" for. Da må vi ikke få kjeft når vi prøver å svare på det det blir spurt om.

Jeg skal stå frem som en elektronika hater. Jeg har vært det lenge fordi jeg forbinder musikken med den dritten som folk før meg har beskrevet. Det har ant meg at det nok finnes noe mere, men har ikke egentlig lett etter det. Grunnen til det er at poenget med elektronikaen (slik jeg har oppfattet det) er dans og bevegelse som uttryksform for musikken, og jeg har nok aldri vært noen danseløve Jeg foretrekker å sitte rolig og prate med venner med god musikk i bakgrunnen, eller lytte til tekstene mens jeg slapper av hjemme. Elektronika vil ikke kunne tilfredstille noen av disse behovene for meg, og dermed har jeg ikke gått noe mer i dybden av musikken, men heller kost meg (som man ofte gjør når man kan komme sammen om ting man missliker) med å rakke ned på den komersielle elektronikaen og lagt meg til uttrykk som "sånn trace drit".

Men det er 11 sider med interessant lesestoff (tidvis noe pinlige angrep fra begge leir) siden. Jeg er nok fortsatt ikke noe klubbmenneske, men skal innrømme at jeg er blitt veldig nysjerrig. Har hatt litt personlig utvikling på gang i det siste og oppdaget at det ikke er farlig å ha det gøy selv om man kansje ikke kan sverge til musikken med hjerte og sjel. Fortsatt vanskelig, men dog. Så jeg føler meg klar for å gjøre meg en peronlig erfaring på feltet isteden for å meningsløst kritisert slik jeg har gjort i så mange år.

Grunnen til at jeg har gjort det før er som sagt at jeg har vært totalt uvitende om sjangeren. Og der djxfade, er svaret ganske enkelt, de aller fleste vet ingenting. Da hjelper det sjeldent å kritisere (som noen her har gjort), men heller informere (som mange har gjort). Nå som jeg faktisk har opparbeidet meg litt kunnskap om temaet så kan jeg ta musikken for det den er, istedenfor å skulle presse den inn i de rammene jeg peronlig har hatt for god musikk, for der passer den ikke inn. Spørsmålet er like mye hva man vil med musikken som hva musikken faktisk består av.

Så da spør jeg. Jeg bor i Oslo og har lyst til å utvide min horisont. Hvis jeg vil høre virkelig god elektronika og oppleve den gode stemningen jeg nå har hørt om, hvor skal jeg gå?