View Single Post
Rent funksjonelt burde da ikke hijab være noe problem. Hijab er et veldig vidt begrep, som går helt fra heldekkende varianter til bare et hodeplagg, og trenger derfor ikke å være i veien rent praktisk i det hele tatt, og ihvertfall ikke i forhold til beskyttelsesvester/hjelmer/et.c. Faktisk kan jeg se for meg at det kunne ha vært ganske behagelig med litt ekstra tildekking hvis politiet skulle finne på å faktisk patruljere litt mer gående, og ikke bare kjøre, om vinteren.

Det er helt klart både religiøse, "moralske" (religionsfrihet), og "integrasjonsmessige" grunner til å tillate religiøse hodeplagg. Argumentene for er jo til gjengjeld litt mer klare og konsise, i form av anonymitet og uniformitet (en politimann/kvinne er en politimann/kvinne, totalt uavhengige av religion), for ikke å snakke om problematikken som ezzi nevner, at man kan få situasjoner der en muslimsk politikvinne legger en jøde i bakken, eller liknende, og der dette er veldig mye mer synlig og straks blir mer symbolsk, enn det ellers ville ha blitt.

Jeg heller faktisk litt mot en mer pragmatisk løsning - jeg tror det er best å droppe det. I en ideell verden, så ville det ikke hatt noe å si, men dessverre er vi langt fra dette i dag.
Sist endret av atomet; 14. februar 2009 kl. 00:59.