View Single Post
Dette med Hijab er politiet er veldig vanskelig, og hvis jeg virket for bastant på det i starten var ikke det meningen.

Som Atomet sier, det fins mye for og imot, så det burde finnes en grense mellom disse to. Jeg kjenner muslimske jenter som ikke liker å ta menn i hånda pga for mye nærkontakt, og det er mange muslimer som føler det slikt, og det er jo logisk at det ikke går i politiet, så derfor burde det finnes en mellomting?

En annen ting som sikkert er nevnt er jo at en hijab kan føre til fordommer mot de som politiet må aksjonere mot, for det er veldig mange som faktisk er imot innvandrere (og mange er også kriminelle) og derfor ville jo dette vært et minus med politihijab, men på en annen side, så må burde jo Norge være et land der man må kunne gå i Hijab uten å møte fordommer. Eller?

Mange har jo nevnt at Hijab i politiet kan være et minus på grunn av funksjonaliteten, og da gjelder det jo ikke bare funksjonaliteten når det kommer til det fysiske med Hijaben, men også det mer psykiske. Folk har fordommer, og dette kan jo også føre til fatale følger i Norge. Særlig med tanke på at Norge blir mer og mer rasistiske (vigrid vokser jo mer og mer) og dette kan ende dårlig.

Selv er jeg en mann av prinsipper. Jeg syns at man skal kunne gå med Hijab, og utrykke seg slik man vil, bare det ikke skader noen, men på grunn av visse minus, så burde de som går med Hijab tenke over om det er verdt det eller ei. Politiet møter daglig mye ugreit, og i mange sammenhenger så vil nok ikke Hijab forbedre situasjonen, beklageligvis. Og kanskje motsatt også? At Hijab i politiet kan hjelpe til å få bedre kontakt i muslimske miljøer?

Masse aspekter man må tenke på, og det er viktig at vi gjør et riktig valg her.