Tråd: Snåsamannen
View Single Post
Jeg har tenkt litt på dette i det siste, dette som kan kalles overnaturlige fenomener. Jeg er intresert i vitenskapen, og tror at vi vil få alle svarene gjennom dette (før eller siden). Og vitenskapelig sett, så må man jo være skeptisk til gjenferd, healing og slike ting.

Men på den annen side, så er jo ikke den generelle vitenskapen/forskningen kommet så veldig langt ennå. Og prøver noen å komme med teorier som ikke stemmer med det som annerkjennes blant forskere, så blir man fort latterliggjort. Ettertiden har mange ganger vist at det som er blitt mest latterliggjort oppigjennom tidene, faktisk har vist seg å stemme. Sånn sett synes jeg at mange forskere og religiøse har mye til felles; veldig vanskelig for å være åpen for utradisjonelle teorier og tenkemåter. Noe som ikke akkorat hjelper på for å få flere svar på området.

Så til poenget mitt i denne tråden. Mørk materie og mørk energi er noe som omgir oss, mesteparten av universet består av dette, men fortsatt vet ingen hva dette egentlig er.
Det jeg da lurer på er om det ikke er mulig at mye av det overnaturlige som opptar oss idag, kan ha sitt opphav i denne mystiske energien?

Hva om noen faktisk er i stand til å bruke denne energien til å helbrede, spå osv? Kanskje denne energien er viktigere og mer betydningsfull for oss og våre omgivelser enn vi vet om, på et mye nærmere plan enn at det holder "tyngdekraften på plass". Denne energien er kanskje mulig for noen (f.eks snåsamannen) å bruke for å påvirke cellene i kroppen. Kanskje til og med alle kan lære seg å utnytte denne energien?

Altså, vi vet absolutt ikke nok til å kunne si at alle slike historier bare er overtro, og placeboeffekt. Forskere snakker også om flere dimensjoner enn de 3-4 vi kjenner til idag. Hvem vet hva som kan skjule seg av hemmeligheter i disse ukjente dimensjonene?
Og til slutt; Er det ikke meget mulig at det fins andre ukjente energiformer rundt oss, som ennå ikke er oppdaget/vitenskapelig dokumentert? Vi er jo ikke akkorat kommet spesielt langt i vår teknologiske utvikling.

Uansett hvor mye jeg stoler på vitenskapen, og tviler på teorien om en gud, eller intelligent design for den saks skyld. Så er det for mange hull i den viten vi har idag til at jeg føler at Snåsamannens evner, eller alle andre "unaturlige" fenomener kan avskrives.
Sist endret av Xtrax; 29. januar 2009 kl. 20:41.