View Single Post
Hei!

Jeg sliter med ganske heftig angst, har slitt med dette i mange år nå. Har gått til psykolog osv. og fått diagnosen sosial angst.. Fikk utskrevet Efexor depot (SNRI) av fastlegen mot angsten, men har ikke merket noe forskjell. Har brukt den i litt over 7 uker nå, så regner med den burde ha begynnt å virke :O Fastlegen min sier at han er skeptisk til at andre lignende preparater som SSRI, Buspar osv. vil ha noen bedre effekt på meg, ettersom jeg ikke merker noe av Efexor.

Har spurt han om Benzodiazepiner, men høres ikke ut som han er så gira på å skrive det ut med mindre du er 70 år gammel og har gått med jævli angst hele livet. Han sa at det er akkuratt som å være full, at du får hangover dagen etter osv, og at jeg bare kunne parkere bilen hvis jeg skulle bruke slike medisiner.

Er også i kontakt med en sosionom, og hun var også meget negativ til bruk av Benzo. Både legen og sosionom sier at jeg må utfordre angsten, så vil det bli bedre etter hvert.

Jeg har også tro på at det å utfordre og sette spørsmålstegn ved angsten er den beste behandlingen for problemet mitt, men, slik som jeg ser det kunne det vært til hjelp for meg å hatt noen medisiner som jeg kunne tatt av og til i situasjoner der jeg føler ekstra stor angst. Slik som det er nå isolerer jeg meg ofte og holder meg laaangt unna sosiale sammenkomster med venner etc. Det å utfordre angsten er jo noe som naturlig nok er en stor påkjenning for meg, og noe som tar laang tid (vil jeg tro) før du merker betydelig fremgang. Slik som jeg ser det er det bedre at jeg har noen medisiner som jeg kan bruke av og til (hvor ofte bør vel avtales med lege) der jeg kan få et pusterom fra angsten, og faktisk delta og slappe av i en sosial situasjon. Selvfølgelig vil jeg samtidig jobbe med meg selv daglig ved å utfordre angsten min, og fårhåpentligvis klare meg uten medisiner en gang i fremtiden.


Håper noen av dere har synspunkter/erfaringer på det jeg skrev ovenfor om hva dere tror er det beste for meg...

Kan forøvrig nevne at jeg sjelden drikker alkohol, og er vel i utgangspunktet skeptisk til medisiner, og har på ingen måte lyst å bli avhengig av dette så sant det kan ungås!