View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
To muligheter.

Eine er at ulike mineral har ulik varmekapasitet, og ulik farge. Mørk farge = meir energi tatt opp fra sola. Det vil føre til meir energi til å varme opp vatnet. Stor varmekapasitet vil føre til relativt små forskjeller gjennom døgnet for tempereturen på mineralet.

Den andre, som kun kan forklare ekstremt små deler av temperaturforskjellen, er ruhet i berget. Meir ruhet = meir friksjon = meir bevegelsesenergi blir omgjort til varme = varmere vatn. I praksis vil den kun vere målbar i labforsøk tipper eg...
Vis hele sitatet...
Kan vel også være at den ruglete overflaten på berget gir vannet en større overflate.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Temperaturen på huden er sterkt varierende mellom ulike faktorer slik at det er meningsløst å snakke om "hudens temperatur". Måler du temperaturen på huden til en person som står i 10 grader mot en som står i 20 grader så er det en forskjell. Temperaturen inne i kroppen vil være 37 uansett.http://hypertextbook.com/facts/2001/AbantyFarzana.shtml kan du se en del påstander om "hudens temperatur", alle over 30 grader.
Vis hele sitatet...
Sitat av Kiy0shi Vis innlegg
Eller prøv å sniffe inn med nesen^^ Svir skikkelig ...
Vis hele sitatet...
Temperaturen inni kroppen kan synke, dette heter hypotermi. Jeg regner med at du er klar over dette, og jeg spikker bare fliser nå for at folk ikke skal gå rundt å tro at det er umulig å få annen kropstemperatur. Men temperaturen inni et friskt menneske er ca. 37 grader ja.