Tråd: Kapitalisme
View Single Post
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av NyMaskin Vis innlegg
Missunnelse? Er du bokastavlig talt dum i hodet? Fattige barn jobber i gruver når jeg skriver dette. For ikke å snakke om sukkerrør industrien.

Verden har aldri sett flere slaver. Og hadde vi vært smart hadde vi sett at vi er en av dem.
Vis hele sitatet...
Jeg sier bare at fordi noe forekommer, så det ikke tas til inntekt generell for alle av en ideologisk overbevisning. og nei jeg oppfatter meg verken som billedlig eller bokstavelig talt dum.

Sitat av nilsern Vis innlegg
Dette sier seg selv! Større gevinst -> flere deltagere -> større konkurranse -> den beste vinner.
Vis hele sitatet...
Hvilket er helt dogmatisk argumentasjon.

Når en person jobber med å forvalte en ubegripelig sum penger, så vil man gjerne ha den mest kompetente personen i stillingen, og dette bidrar konkurranse i STOR grad til, om ikke nermere 99%. Hvis personen driter seg ut så har han skapt en finanskrise som kanskje rammer 1/3 av befolkningen. Mener du da at en sykepleier burde tjene like mye som han? Viktighetsgraden av jobben til banksjefen er uendelig mye mer viktig enn jobben til sykepleieren, og dette gjennspeiles i lønnen.
Vis hele sitatet...
Det du skriver begrunner bare min påstand. Ledere bør stilles til ansvar, ikke bare overrøses med penger.

Hvis du med hånden på hjerte kan si at du kunne tjent 100 millioner i året, og fortsatt kunne tenke deg å tjene like mye som en sykepleier skal jeg være enig i at denne påstanden faktisk er relevant for deg. Men for de fleste er det ikke det...
Vis hele sitatet...
Hvordan er dette overhodet relevant i forhold til det jeg skrev? Kansjke dreier uenigheten seg om at du synes det er en viktig at ledere tjener 10 000 ganger mer enn sykepleier, mens jeg synes faktoren kunne vært litt mindre.
Sist endret av SilverKhan; 24. januar 2009 kl. 12:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.