Tråd: Kapitalisme
View Single Post
Sitat av nilsern Vis innlegg
Da mister noen jobbene sine, mens andre (les kinesere) FÅR jobber. Det er ikke sånn at alle utenom bedriften taper på dette. Moralsk og sosialistisk sett er dette forsvarlig! Hvorfor skal arbeiderne ett sted blir prioritert over arbeidere ett annet sted?
Vis hele sitatet...
Se på det sånn da, samtlige arbeidsplasser i Norge kunne fint ha vært outsourcet til kina - din inkludert. Og det burde vi jo bare være glade for - kineserne får jo jobber! Hurra! Men.. Hva hjelper det oss, egentlig?

Hvordan skal det gå med Norge om all industri, og alle kontorjobber skal outsources? Landet kan ikke overleve med kun salg og servicenæring. Norsk økonomi kommer til å gå rett vest om arbeiderne ikke har jobber.

Sitat av nilsern Vis innlegg
Ut ifra et sosialistisk syn; hadde det vært nordmenn som mistet jobbene sine og asiatere som fikk jobber er jo dette veldig bra, i og med at det går er mye lettere å overleve i Norge uten arbeid enn det er i Kina.. Noe som igjen peker mot at sosialister ikke er like opptatt av at rettferdighet skal råde, men snarere at DE vil ha mer penger!
Vis hele sitatet...
Så fabrikk og industrieiere som outsourcer til kina gjør det for å være snille med kineserne, for å gi dem jobber? Dette må være det tåpeligste forsøket på å forsvare outsourcing med det formål å øke profitten jeg har hørt.

Men bare for å ha sagt det - jeg ser ingenting galt i å outsource om driften i Norge ikke lengre er lønnsom, eller det å starte ny industri i kina. Men å flytte norsk industri som er levedyktig bare for å øke fortjenesten mener jeg er forkastelig og umoralskt.
Sist endret av emphi; 23. januar 2009 kl. 20:04.