View Single Post
Cumputrace, som DfenZ sikkert tenker på finnes på de fleste nyere laptoper fra Dell, Fujitsu, Gamma Tech, Gateway, GD Itronix, HP, Lenovo, Motion Computing, Panasonic og Toshiba. Funksjonen er slått av by default og kunden må betale for tjenesten for at den skal aktiveres, er dog usikker på hvor mange skoler som benytter seg av dette, på de maskinene jeg har vært borti har den alltid vært avslått. Computrace kan ikke bare spore maskinen, men også formatere disken, og eventuelt gjøre hele maskinen ubrukelig via en innebygget chip.

Mer info om maskiner som benytter seg av Computrace her.

Ser ut som om Eiker Videregående skole benytter seg av dette iallefall, tok ett kjapt google søk og kom fram til dette:

Ovre Eiker Kommune, Norway - Twelve laptops were stolen during an overnight burglary at the school. By working with local police, Absolute''s Recovery team has retrieved all twelve computers and several alleged thieves are now facing charges.

Eiker Videregaende Skole, Norway - When a laptop was stolen from a teacher''s classroom in a brazen mid-day robbery, school officials were thankful that the computer was protected by ComputraceOne. Using location information transmitted from the laptop, local police recovered the laptop and apprehended the alleged thief who claimed they had innocently purchased it from "a guy in Drammen". He has been charged with handling stolen goods.

Kilde: prleap.com
Vis hele sitatet...
Finnes forresten en annen tråd om dette her på forumet.

Flashing av BIOS vil vel ta knekken på dette regner jeg med, eventuelt en kortslutning av EPROM chip. Det finnes også ett program eller to jeg ikke husker navnet på nå hvor man kan endre serienr og service tag på maskinen. I følge Absolute Software kan enkelte maskiner spores ved hjelp av innebygget gps, i såfall er det bare å skru opp finne gps senderen og rive den ut.

Om ikke senderen er integrert i hovedkort da, noe som jeg egentlig regner med at den er på de modellene som støtter dette. Uansett, har du god nok tid og evnen til å lære så er det nok neppe umulig å komme forbi denne type sperre.

Absolute knows where your PC lives | Absolute’s laptop management solution maps remote laptop location | Geolocation Tracking
Sist endret av broder.ogoai; 18. januar 2009 kl. 05:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.