View Single Post
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
At du tror du trenger et annet menneske til å forklare deg din plass i universet og ditt forhold til det guddommelige er helt fulstendig uforståelig for meg

Prester er etter min oppfatning det virkelig store problemet i organisert religion, og det elementet som i størst grad har vært med på å frarøve menneskeheten muligheten til å oppleve naturlig og ekte spirituell innsikt.

Så er det jo mange flinke prester også som gjør mye bra, men det er i langt større grad på det psykologiske plan, og har som regel lite eller ingenting med Gud eller spiritualitet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Det er mange som trenger veiledning for å forstå og begynne å skjønne ting, da kan prester være til nytte og veilede.

For meg har prester en veldig viktig rolle, uten en prest kan ikke en gudstjeneste holdes, uten en prest kan du ikke få nattverd osv..
I vår kirke(Syrisk ortodokse) har preste veldig stor rolle, som f.eks når presten skal gi nattverd, så legger han nattverdsbrødet i munnen din, og ingen andre har lov til å ta på det.
Skal gi ett eksempel. Forrige søndag i kirka når presten delte ut nattverd, så virka det som om noe av nattverden smula ned og falt på gulvet. så sa han til meg, se om du finner det, og si ifra til meg hvor det ligger så jeg kan ta det opp.