View Single Post
Sitat av Memile Vis innlegg
Jeg finner forslaget ditt fullstendig gjennomførbart. Men jeg ser ikke hensikten din. Du ønsker å konvertere til en religion du ikke kan noe om? Hvorfor?
Vis hele sitatet...
Kjære deg, kanskje du misforsto litt. Jeg mente at det (lille) jeg har lest meg opp til hittil er lesestoff jeg liker. Og jeg vil lære mer, jeg vil lære alt. Jeg vil lese store bøker om buddhisme. Og SÅ hvis jeg enda føler meg like sikker, vil jeg gjennomgå en konversjon. Det er ikke noe jeg planlegger på 1-2-3 i løpet av januar liksom. Jeg blir forresten og melde meg ut av den norske statskirke også raskest mulig. Der føler jeg meg lite hjemme så.
Hvis du forstår hvor jeg vil hen?

En religion er jo, som du selv sier, det en selv tror. Men kan du si at du tror på buddhismen? For har du fått en åpenbaring, og er overbevist om at buddhismen er din tro, din religion, og ditt livs levemåte, så er det jo ingen tvil. Da er du buddhist i tanke og sjel, og bør ikke ha noen tvil, og hadde vel strengt talt ikke hatt noe behov for å rådføre deg med oss...
Vis hele sitatet...
Ja, men jeg vet jo ikke om jeg tror på buddhismen. Jeg er utrolig interessert og enig i det lille jeg har fått med meg, men det kan jo hende jeg etterhvert finner meg uenig i ting, ettersom jeg lærer mer og mer om buddhisme. Nei, konvertering er ikke noe jeg vil gjøre over natta skjønner du. Og ja, jeg er i tvil! Selvfølgelig mann. Dette er noe stort for meg, større enn størst! Har aldri engang tenkt tanken på og ta ett så stort trappetrinn i løpet av mitt liv.
If ya no wat I mean!

Så jeg går ut ifra at dette ikke er faktum. Ditt mål er ikke å nå nirvana, sier du. Men det er jo en grunnstamme i religionen, det vil bli som å si at en er kristen, men tror ikke på hverken Jesus eller Gud. Man kan ikke plukke religionen fra hverandre. Man kan selvfølgelig tolke, men ikke plukke fra hverandre. Du er ingen buddhist, dessverre, og bør derfor ikke konvertere.
Vis hele sitatet...
Jeg vet dessverre ikke nok om nirvana for og kunne uttale meg. Jeg må ha trodd nirvana var noe annet når jeg skrev posten, eller kanskje jeg mente at jeg vil ikke bli buddhist på grunn av at jeg vil oppleve nirvana raskest mulig. Nå har jeg lest til meg litt mer informasjon om akkurat det (les nedfor) og jeg kunne ikke vært mer enig. Det er mitt mål! Uansett om det er utfor eller innfor religion. Men jeg føler og tror at buddhismen kan HJELPE meg på veien.

Fra wikipedia: (Trykk på linken "nirvana" også)
Målet med buddhistisk praksis er å finne fram til en tilstand av stabil og varig sinnslikevekt, klarhet, vilkårsløs medfølelse og ubetinget glede. I buddhistisk tenkning anses ikke dette som noe man legger til eller henter utenfor seg selv, men er det som er tilstede helt av seg selv når man har fjernet årsakene til lidelse i ens eget sinn. Metoden går derfor ut på å frigjøre seg fra årsakene til lidelsen, de såkalte "sinngiftene" (innbilninger og forutinntatthet, og inngrodde vanemønstre av grådighet, hat, arroganse og misunnelse), ved at man i stedet for å tenke, tale og handle ut fra disse, «våkner opp» og forholder seg til virkeligheten slik den er, og til slutt oppnår nirvana.
Vis hele sitatet...
Og det jeg nevnte med "Buddhisme for dummies" er altså en bok som kan forklare buddhismen for en person som ikke er buddhisme.

Det du forteller av dine moralske holdninger er jo svært normale (og sunne) holdninger, som også er viktige i nesten alle verdens religioner. Men, du må huske, en annen ting som ikke gjør deg til en buddhist, at buddhister ville under ingen omstendighet drepe et dyr.
Vis hele sitatet...
Kan man ikke være buddhist bare pga jeg ikke følger det der 100%? Når en mygg biter meg, så slår jeg jo til den, og dreper den. Jeg lar den ikke suge blodet mitt, så fly avstede, fordi den myggen kunne kanskje ha vært en buddhist i sitt tidligere liv.

Er det ikke sånn? De tror de blir gjenopplivet som en annen skapning etter de dør, hvis de har levd ett bra liv, igjennom den buddhiske tro.
Akkurat det klarer jeg dessverre ikke og tro på, men jeg føler det slik at karma går igjen og igjen i buddhismen. Gjør gode ting - gode ting hender deg. Gjør dårlige ting - dårlige ting hender der. Så jeg mener det med gjenopplivningen er bare en metaforisk måte og forkare det på. Vær god mot alle mennesker, alle dyr, og alt natur her på jord, så vil det belønne seg tilbake. Det er det som er karma, hæ?

For det tror jeg på! Og det har jeg alltid trodd på lenge før jeg hørte om buddhismen.
Sist endret av Quetzalcoatl; 13. januar 2009 kl. 17:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.