View Single Post
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
Sitat av paranoy Vis innlegg
Jeg tror tiden er kommet for å bruke slike virkemidler i narkotika-problematikken her til lands. Også langtidsmisbrukere av heroin fortjener et verdig forsøk på å lette hverdagssituasjonen deres. Vi går spennende tider i møte og det skal jo allerede støttes oppom bruk av ecstasy i psykiatrien (http://www.abcnyheter.no/node/80398) så hvorfor ikke legalisere heroin for de tyngste misbrukerne også?
Vis hele sitatet...
Det jeg da lurer på er; Hvor går grensen fra å være misbruker til tung misbruker?
Er en 25 år gammel person som har misbrukt herion i 8 år en tung misbruker? Er det alderen som skal bestemme hvem som skal få behandlig?

Metadon og subutex er begge stoffer som gjør at en opiat avhengig person alikevel kan leve et fullkomment liv med jobb, familie og det som hører til.
Heroin må slik jeg har forstått injisere stoffet i motsettning til da Metadon og Subutex som begge er ment for oralt inntak.

Jeg lurer da på hvordan dde som vil få heroin utskrevet på resept skal få økt livskvalitet. Jeg tenker da på om staten evt. har planer om å i verksette tiltak for å få dem bort fra gaten.
Det er klart at livskvaliteten vil øke betraktelig mtp. stoffet de får i seg er rent og at de lenger vil holde seg friske. Samtidig som de slipper å jakte etter penger for ny dose, da dette vil bli dekket av staten.
For at dette skal realiserers må det jo også bygges sprøyterom slik at narkomane slipper å sitte på gaten å få i seg stoffet

Men hva skjer så etterpå?
Hva skal de gjøre på etter at de har fått stoff nok til å bli frisk i en liten periode? Hvor skal de oppholde seg inntil neste dose må inntaes?

Ikke alle har sitt eget hjem og få tall av dem ha noen som helst penger. Da det ikke bare er snakk om en rusmisbruker, men et rusmiljø, tror jeg at mange alikevel vil forsette i de evt. kriminelle baner de eller venner/bekjente innenfor miljøet de er i.
Ikke alle er heroin misbrukere, så jeg annser det som et problem.
Metadon og Subutex er allerede på markedet. Alikevel finnes det drøssevis av narkomane og uteliggere.
Hvordan skal heroin bli "frelseren"? Fordi det injiseres? Er det løsningen?