View Single Post
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Ettersom tråden : Bør narkotika legaliseres : fra 2002 har dukket opp igjen for debatt tenkte jeg å lage en poll som er litt mer tidsriktig i stedet for å modifisere den som allerede eksisterer.

Sitat av Sandenes posten
"Statsråd Bjarne Håkon Hansens høyttenkning rundt utdeling av heroin for å lette hverdagen for tunge rusmisbrukere vekker debatt. Hansen får ros for å våge å si noe så kontroversielt høyt. Han innrømmer selv at det er et «himla paradoks» at staten skal finansiere folks rusmisbruk."
Vis hele sitatet...
Forslaget ble først fremmet av Unge Venstres på deres landsmøte for snart et år siden. Nå vil også Oslo Venstre, som ledd i et rusbehandlingen i Oslo, hjelpe tunge heroinmisbrukere vekk fra sentrumsgatene. Forslaget støttes av forskere i Danmark og Tyskland, mens norske forskere er lunkne til forslaget.

Er dette gjenomførbart?
Metadon og Subutex er begge preparater som skal kunne hjelpe tunge rusmisbrukere. Vil det nødvendigvis bli bedre om man 'legaliserer' enda et opiat som også som på lik linje som Metadon og Subutex etterhvert vil nå gaten og slik at det kommer enda et nytt perparat å misbruke.

Personlig har jeg blandede tanker om emnet. Jeg har en liten følelse av at når heroin kommer fra apoteket vil terskelen for en uerfaren bruker som gjerne aldri har brukt herion tidligere til bli lavere og dermed bli gjort "mindre farlig" i enkeltes øyne.
Det er så mye lettere for en misbruker å tenke som at " Ja,ja det kommer nå fra legen - så hvor galt kan det egentlig gå? "

Hvis dette skal gjenomføres bør også hjelpe/støtte apparatene være på plass og virkelig gjøre noe drastisk med tanke på ventelister på behandligsteder og ikke minst ettervern.
Hvis meningen bare er å gi dem Herion for å slippe å se "dem", synest jeg det er et veldig kort tenkt forslag, og støtter da overhodet ikke denne evt. prøveordningen.
Jeg har vanskeligheter med å lande på noe konkrèt valg selv og lurer derfor på hva deres synspunkter rundt emnet er.

_______________
Sist endret av spQ; 29. desember 2008 kl. 21:19.