View Single Post
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
337
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Fantastisk Ser du pruker pumped/tapped stars. Gidder ikke å rulle så store?
Vis hele sitatet...
Takk!
Ja, jeg og hanse bruker stjerneplater Skal jeg lage noen fargeskiftende stjerner så kommer jeg nok til å rulle, men til stjerner med en enkelt effekt så er pumping meget enkelt og greit.


Sitat av hanse Vis innlegg
Jeg og Ruben har jo stjerneplater fra supremepyro og det er jo visse fordeler med det selv om det er litt tidkrevende. Man sløser jo ikke noe komposisjon, stjernene blir like store og de tørker knallfort. Synes det egentlig metoden går greit fort også jeg

Ser kjempebra ut Ruben! Har du forresten fått dorn-presse siden du driver med whistle inserts osv.? Og hva slags forhod bruker du mellom puffet ris og BP? Og booster?
Vis hele sitatet...
Ja, det er helt greit tidsmessig med stjerneplater. Når jeg først setter meg ned så lager jeg gjerne et par kilo, og det går fint når man først er i gang. Har ikke kjøpt dornpresse grunnet at jeg syntes gapet på den var litt smått til mitt bruk. Vet det går ann å modifisere dem, men jeg bruker nå fortsatt den gamle trepressa! Rammer også en del. Får se om jeg kanskje kjøper en i 2009.
Når jeg lager shells så er cluet å ha en god booster. Selve bursten er der egentlig kun for å holde stjernene på plass, overføre flammer og varme gasser og selfølgelig for å lage litt trykk, men cluet ligger i boosteren. Bruker nitrat-flash med GBH aluminium i alle mine runde luftbomber. Formelen er: 50% KNO3, 30% Al og 2% S. (ahh, har ikke satt meg inn i hvordan man skrev formlene riktig her på forumet enda, men skal lære det straks)
Forholdet mellom BP og puffet ris er rundt 3:1.

Og, hanse: Pleier du å granulere stjernekomposisjonen før du skal bruke plater for tiden?

Godt funn, Bang! Må se nærmere på den.
Noen her som har erfaring med NASCAR-rulleren egentlig?