View Single Post
Opprinnelig postet av polle
(...) jeg gir blanke faen i det meste når det gjelder EU medlemskap, selv om jeg sikkert bare kommer til å stemme ja fordi jeg hater en god del bønner (...)
Vis hele sitatet...
Viss dette er inspirasjonen for alle ja-velgerne tror jeg vi har grunn til å være bekymret...


(...) hadde det vært bedre for norge å komme inn i Eu under den første avstemningen vi hadde, da kunne vi i det minste vært med å styrt litt i vår favør.
Vis hele sitatet...
Hvorfor / hvordan det? Jeg tviler sterkt på at EU (eller daværende EF viss jeg ikke tar feil) hadde så sterk påvirkning på Norge som nå, hverken ved første eller andre avstemning, så Norge har ikke hatt så god grunn til å være med i EU som nå. Det er heller ikke sikkert at vi hadde hatt noe mer å si om vi var med.

Selv er jeg ikke sikker på hvor jeg står. Før var jeg i mot EU, men jeg er ikke helt sikker lenger. Utviklingen skjer nok uansett, enten vi er med i EU eller ikke, men ting kan skje raskere om vi blir med. Med utvikling tenker jeg her på slikt som:

-Minkende landbruk
-Lavere priser
-Lavere lønninger (det må vel skje, enten ved nedsatt lønn eller inflasjon, eller en kombinasjon av disse, viss vi åpner grensene for en mer fri handel?)

Jeg tror i alle fall det blir en del brå endringer med tanke på økonomi (både i næringslivet og privat) viss vi
går inn i EU.

En helt annen ting er byråkratiet og lover (som DMCA-loven i USA), og andre slikt. Fri handel er positivt, men byråkratisk styring fra Brüssel er litt skummelt.
Uansett hvordan du ser det, så blir Norge sin rolle i ett EU-styre ganske liten, og vi kommer til å måtte rette oss etter det Tyskland, Frankrike og de andre store gutta på kontinentet vil. Våre frie regler for f.eks. MP3-kopiering, CD-brenning (kopier av cder du har kjøpt) og mange andre slike ting kommer til å bli overkjørt av kontraversielle lover og regler. Dette er kanskje ikke så viktig i verdens-politikken, men det er prinsippet:
Pengene styrer alt. Både i de store og de små sakene.

Spørsmålet er om ikke vi kommer til å komme under disse lovene uansett etter hvert, gjennom forskjellige avtaler og politisk press. Da er det gjerne bedre at vi blir med skikkelig, og bruker de stemmene vi har, i stedet for å stå med en fot innenfor og en utenfor?
Nei, huff, jeg vet ikke...

*Gruble*