View Single Post
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av hanse Vis innlegg
Hei! Har litt lyst til å prøve et 6" shell til nyttår! Er det noe man må passe på når man lager så store shell? Tenker jeg følger united nuclears beskrivelse.

Kommer till å bruke bp stjerner av en eller annen type, slik at utgiftene blir minst mulig. (har 25 kg krista k plus)

Er det lurt å bruke noe større enn risskall som break i så store shell? Til nå har jeg tenkt på havreskall.

Holder det med ett PVC rør (kloakk) som mortar? Tenker da på om den tåler trykket?
Hvis ikke er det jo mulig å grave den ned?

takk!
Vis hele sitatet...
Risskall er bra hvis du ikke skal bruke booster. Regner med vi snakker Warimono her nå. Puffet ris er fint med booster. Jeg har dog ikke erfaringer med 6", men blir til høsten. Men seriøst, 6" er heftig! Men fyrer du den opp på et øde sted er det jo greit! PVC kan brukes, men som stål gir det dødelige splinter så du må ialefall grave det ned og søke dekning. Det beste er papprør for betongstøping forsterket med glassfiber el. Kjøpes bla. på Biltema eller Obs Bygg. Har en selv, presis 6".

Sitat av Big B Vis innlegg
Jeg tror du sikter litt høyt når du vil lage et 6" shell til nyttår. Men jeg skal ikke hindrer deg til å prøve.

Til break så kan du fint bruke BP (jeg anbefaler mad Balsa kull) coatet på puffet ris.

Et PVC rør er en dårlig Idè, bruk heller HDPE. Vis du alikevell vil bruke PVC så burde du grave hele mortaren ned, slik at den stikker et par. cm over bakken. Du burde i tillegg sette mortaren bak noe, slik at ingen kan bli truffet av splinter, vis det skulle komme noen.

Husk å filme vis det blir realisert.
Vis hele sitatet...
Balsa er kanskje litt mer enn nødvendig og dyrt, men gir kraftig break. Dette kan også oppnåes med en booster da.

Sitat av Nygaard Vis innlegg
6" er rimelig heftig. Hva veier egentlig et slikt shell? Mistenker det for å veie en del.

Og. For å kapre tråden litt: Noen som vet om et passende objekt å lage skall til 5"-shell rundt?
Vis hele sitatet...
Veier ca 1-1,6kg sterkt avhengig av hva som er inni selvsagt så det er ikke akkurat småtteri å skyte opp! Lampekuler er ofte i den størrelsen (for å skjule pæra)! Jeg fant en til overs hjemme, men den var akkurat for stor, men passer da til 7"
Så har du mange baller i den størrelsen. Små 10kr plastballer (REMA, Bunnpris i badesesong) er fine til 5" og håndballer er kanskje fin til 6".

Sitat av hanse Vis innlegg
vet at det er litt heftig, men ser ingen grunn til å ikke å prøve hvis man er forsiktig?
Vis hele sitatet...
Nei, men ikke gå alt for stort da. Du må huske at dette tiltrekker mye oppmerksomhet og fyrer du av et 12" shell går det ikke ubemerket nesten uansett hvor du bor!

Sitat av hanse Vis innlegg
Hvorfor er det å sikte høyt? Det var egentlig det jeg lurt på da jeg startet tråden

Hvor får man tak i slike rør? Bør røret ha id på rundt 16,5 eller?
Vis hele sitatet...
Akkurat som Big_B sa er alt litt annerledes og alt får større konsekvenser. 6" er ikke så ille, men når vi nermer oss 10 og over begynner ting å skje. Flowerpots er et problem også for kommersielle 16". Liftingen må ha annen forbrenningshastighet ofte da i form av grovere korn. Du må eksperimentere
Røret ja, som jeg sa over, betongstøping forsterket med glassfiber er et alternativ. Slik de bruker til betongsøyler. Avfall mange plasser, men koster ikke mye å kjøpe ny. Brødrene Dahl selger HDPE trykkrør som er ideelle, men kostbare.


Sitat av Big B Vis innlegg
Fordi det er ganske anderledes å lage et 6" shell i forhold til f.eks. 3". Break må være anderledes, timing, lift, stjernestørrelse... Hva er det størte shellet du har laget?

Røret bør ha en ID på 15,24cm, shells er alltid litt mindre. Det er bare mortaren som er nøyaktig f.eks 16". Jeg har googlet meg både grønn og blå etter HDPE rør her i norge, men uten hell. Jeg har derfor begynt å lage mine i glassfiber og polyester.

Du kan jo se på byggeplasser?
Vis hele sitatet...
Røret? Da hvis han skal ha sylindrisk, men hvis ikke blir det vel kula
Grønn og blå, hm, jeg kjører forbi en slik butikk ofte så jeg hadde lokalkunnskapen liksom, de har (HD)PE trykkrør, men det koster (500kr fort!)!www.bd.no Du må naturligvis ha en butikk i nørheten.

Sitat av hanse Vis innlegg
Det største jeg har laget er 3" hittil.

har du prøvd denne siden? http://www.helgelandplast.no/produkt...r_industri.php
de er jo for industriellt bruk, så vet ikke om de selger til privatpersoner.

Funker det ikke med PE? http://www.helgelandplast.no/produkt...annogavlop.php
Vis hele sitatet...
Samme typen rør som BD. Ta en tur innom og sjekk da


Sitat av Big B Vis innlegg
Syns heller at du burde prøve på et 4" shell da.

Har sett den siden ja, og ga den opp ganske kjapt. PE fynker ikke. Det er like sprøtt som PVC.
Vis hele sitatet...
Nei, PE er (når vi snakker slike rør) de samme som HDPE og nermest splintfritt Brukes profesjonelt.

Sitat av hanse Vis innlegg
ok. Dumt

Der det vanskelig å støpe en mortar av glassfiber?
kan biltemas polyester brukes sammen med herder og glassfibermatte med bra resultat?
Vis hele sitatet...

Det har jeg skrevet om før, en plass.
http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...ssfiber+mortar
Søk litt på forumet og google så finner du en del om glassfiber.
Jeg bruker Biltema vare, men det er ikke ideelt.