View Single Post
Sitat av minigolf Vis innlegg
Sorry mack, så ikke det spørsmålet isted.

Jeg er av den oppfattelsen at de innvandrerene som er kriminelle som oftest blir det etter de kommer inn i landet "vårt". Da kan man jo spørre seg selv: hva skyldes dette?

Jeg mener at dette er fordi vi har for mye fordommer og for dårlig integrering.
Mange sliter på skolen. De er ikke vant til språket, og mange av dem har kanskje aldri gått på skole. Det er trist, men dessverre sant. Likevel kommer flesteparten seg gjennom skolegangen minst like godt som oss "etniske nordmenn".

Men hva skjer da? Vi hører stadig vekk om innvandrere som ikke får jobb pga. feks. navnet, utseende og språket. Hvilke forutsetninger gir vi de da? Hvis de ikke får jobb, hvordan skal de da få penger? Da er jo kirminell virksomhet en veldig lett løsning.

Men hva skal man gjøre? "De" har akkurat like stor rett å være her i Norge, enten du liker det eller ei. De er nordmenn, akkurat som du og jeg. Skulle vi kastet ut David Toska etter NOKAS-ranet da? Han har like mye/lite rett å være her som en innvandrer med oppholdstillatelse og norsk statsborgerskap.

Jeg forsvarer på ingen måte kriminell virksomhet, det være seg om det er Ali eller Ola som begår. Men det jeg mener, er at jeg forstår at det noen ganger kan virke som en løsning for endel innvandrere.

Også kan man jo spekulere i hva vi etniske nordmenn må gjøre for å unngå dette. Her mener jeg integrering er et nøkkelord.
Vis hele sitatet...
Vel at dette skjer at de blir kriminelle etter å kommet til landet kan så være, men synes ikke du det er galt å ikke prioritere folk som ikke er kriminelle? Jeg ser virkelig ikke hva som er galt med å si her er oppholdstillatelsen din den har du på prøve i 5 år. At de har like mye rett til å være her om jeg liker det eller ikke er nettopp det som gjør meg så engasjert i denne saken. For det irriterer meg at vi skal gi nøkkelen til noen som driter på den. Hvorfor ikke velge ut de som oppfører seg? Det ville skape mindre fremmedfrykt, mindre gjeng mentalitet, lettere integrering, mindre kostnader og sist men ikke minst at vi lettere kunne tatt inn flere som trenger vår hjelp. Er det galt å kaste ut en som er kriminell og ta det vi har brukt på han og heller bruke samme beløpet på å integrere 2 nye folk som oppfører seg.

Btw snakker ikke om å kaste ut folk som allerede har bodd her i mange år dette er snakk om de vi tar inn nå. De kriminelle vi allerede har tatt inn er som Davis Toska og får pent bli, uansett faen hvor dumme de ser ut i lusekofte i en rettsal.