View Single Post
Jeg skal la være å kommentere "tar veldig gode bilder"-linjen. Oops, I just did.

Jeg ser også etter nærmere undersøkelser at Canon tydeligvis ikke lager en like god 1.8 som Nikon. MEN. 3k er altfor mye for en så ... dårlig brennvidde. ~75mm er virkelig råttent til alt annet enn portretter og visse situasjoner ute, i motsetning til på 135, hvor 50mm-objektivet er Gud, Jesus og Den hellige ånd. Skal man spytte 3k i et objektiv bør man heller gå for noe videre, f.eks. 30-35mm, spør du meg, Selv om man ikke får det like lyssterkt. Den ENESTE grunnen til at 50mm er et knallkjøp til digitalt er mye lys til lite penger. Ellers er det ikke mye å skryte av.

Jeg har selv Nikons ekvivalent, 50mm 1.4, den ble kjøpt fra USA med god valuta for et par år siden. Kikk f.eks. etter Canons 1.4 på bruktmarkedet, selv om det er et objektiv som er ganske lett å selge (=forsvinner raskt).

Men bevares, hvis du bare er ute etter et portrettobjektiv, så go for it.

Froskenfredrik: NEI NEI NEI NEI. Isolering er IKKE det samme som «god bokeh». 50mm-objektivene har stort sett alle skikkelig råtten bokeh. Les gjerne mer på http://kenrockwell.com/tech/bokeh.htm