View Single Post
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Så er jo spørsmålet, hvorfor konfirmere seg borgerlig? konfirmasjon er en kristen tradisjon.

Jeg konfirmerte meg kristenlig, av en enkel grunn, det var det som passet meg best.
Møtene var i nabolaget (bor litt ute på bygda) og venna gikk der sammen med meg.Hvorfor jeg konfirmerte meg i det hele tatt? en enkel grunn, pga. pengene.
Uten dem hadde jeg aldri konfirmert meg, da jeg ikke ser noen grunn til å gjennom et såpass (etter min mening) tåpelig rituale, for hva?.

Konfirmasjon symboliserte før at man var blitt voksen, nå har vi andre retningsregler for det området. Etter min mening burde hele greia avskaffes.

For the record, ser ikke på megselv som verken kristen eller human-etiker, ikke troende er bedre navn på meg



Må ikke glemme at de kristne også har blitt forfulgt, verden lærer aldri.

Kristne blir forfulgt som minoritet, blir majoritet og gjør det samme mot andre.
Dette er typisk for samfunnet gjennom tidene.
Vis hele sitatet...
Du sier selv at konfirmasjon er et tåpelig rituale, og det kan jo diskuteres, og jeg tviler ikke et sekund på at det er mye tåpelig og hjernevaskende ritualer i den kristne konfirmasjon, men i en borgelig konfirmasjon, så går man faktisk igjennom viktige verdier i livet, og snakker om etikk. Her ligger den store forskjellen mellom kristelig konfirmasjon og borgerlig konfirmasjon, verdiene.

Den kristelige konfirmasjonen frister med deilig tur på fjellet, og filmvisning som bruce allmighty, mens borgerlig konfirmasjon faktisk byr på litt viktige ting som etikk.

Jeg konfirmerte meg borgerlig, og fikk faktisk endel ut av dette, til tross for at jeg faktisk ga litt faen, men kompisene mine som tok kristelig konfirmasjon sa at de bare tulla rundt, og spilte trommer. Og 90% av disse kompisene konfirmerte seg kristelig på grunn av dems rike bestemor ville det. Er dette riktig? Skal man ikke for faen kunne stå fram som en 15-åring og bestemme litt her i livet, og ikke la pengene råde? Som n1ce nevnte, så konfirmerer mange folk seg kristelig rett og slett av de materielle fordelene man får. Men gutter og jenter, ta å stå fram litt for hva dere mener.

Kristelig konfirmasjon bød på en sommerleir oppi Blefjell, mens borgerlig konfirmasjon bød på en faktisk lærerrik tur, der vi var på "flukt", og jeg spiste ikke mer enn en neve ris på et døgn, og løp hele tiden. Det var kjedelig og egentlig litt jævlig i det øyeblikket, og enda verre ble det da jeg tenkte at mine kompiser gosset seg med søte jenter og bål oppi Blefjell, men jeg fikk faktisk litt ut turen vår.

Jeg er selv for begge konfirmasjoner, men syns at DU skal få bestemme selv, og ikke la deg bli styrt av dine konservative besteforeldre og tanter. Er du ikke kristen, eller er ateist, for all del, ikke konfirmer deg kristent!