View Single Post
Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
År etter år er det hensynsløse ungdommer som skal konfirmeres.
Under denne fantastiske begivenheten får de fleste dette spørsmålet, vil du konfirmere deg etter den kristne tro, eller den velge den human-etiske veien ?

Iløpet av tiden som har gått, er ungdommer nå mer tiltrukket av den borgerlige konfirmasjonen (Human-etikken), er det fordi dagens ungdom er for late og bryr seg for lite til å orke å gå gjennom den kristne prosessen for å bli konfirmert ?
Eller er human-etisk konfirmasjon bare "kulere" enn kristen.
Kanskje ting har gått så galt at vi ikke tror at det finnes noen Gud lengre.

Jeg personlig, valgte å konfirmere meg den kristne veien, jeg har ikke noe forhold til noen som helst religion, så da spilte det egentlig ikke så stor rolle for hvilken vei jeg konfirmerte meg, og siden alle andre i familien min var konfirmert den kristne veien så hvorfor ikke ?
Kanskje er det slik det er med mange andre også, men om du virkelig har et forhold til en religion, eller om du virkelig ikke tror på noen Gud og vil heller prøve å motbevise at han eksisterer, så velg for all del, det som passer deg best.

Kristendom er tradisjonelt, det har også eksistert mye lengre enn human-etikken, som kanskje gjør det mer seriøst.
Om du er medlem i kristendommen, så kan du føle et viss ansvar, noe du ikke vil føle om du er medlem i Human-etisk forbund, for der er finnes det ikke noen "10 Bud", det finnes ingen som forteller deg hvordan du skal leve.
Nå er det jo ikke slik at kristendommen styrer livene våre, den gir oss heller tips til hvordan vi kan leve bedre, og om vi ikke vil følge de små "tipsene" så har du jo deg selv å stole på, uten å måtte være redd for at Guds vrede skal komme ned på deg.

Men hvilket er det beste valget ?
Vis hele sitatet...
Jeg konfirmerte meg borgelig, og det er ikke for "late" ungdommer for å si det sånn. Her LÆRTE vi noe. Vi lærte å respektere andre mennesker. Kristendommen er full av fordommer, noe som er en av grunnene til at jeg valgte borgelig.

Jeg synes du ikke har rett til å uttale deg om human etisk forbund. Jeg synes posten din er veldig provoserenes og du har tydeligvis fordommer mot mennesker som ikke går Gud's vei.
Sist endret av Mexxy; 1. desember 2008 kl. 20:41.