View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
År etter år er det hensynsløse ungdommer som skal konfirmeres. (1)
...
Iløpet av tiden som har gått, er ungdommer nå mer tiltrukket av den borgerlige konfirmasjonen (Human-etikken), er det fordi dagens ungdom er for late og bryr seg for lite til å orke å gå gjennom den kristne prosessen for å bli konfirmert ? (2)

Eller er human-etisk konfirmasjon bare "kulere" enn kristen.
Kanskje ting har gått så galt at vi ikke tror at det finnes noen Gud lengre. (3)
...
Kristendom er tradisjonelt, det har også eksistert mye lengre enn human-etikken, som kanskje gjør det mer seriøst. (4)

Om du er medlem i kristendommen, så kan du føle et viss ansvar, noe du ikke vil føle om du er medlem i Human-etisk forbund, for der er finnes det ikke noen "10 Bud", det finnes ingen som forteller deg hvordan du skal leve. (5)
Vis hele sitatet...
1) Ja, huff, slemme hensynsløse ungdommer. Det finnes også mindre hensynsløse ungdommer, og man skal ikke dra alle over en kam, osv.

2) Jeg konfirmerte meg H.E., og kan forsikre deg om, jeg tviler på at det var noe morsommere på møtene der enn møtene i kirken.

3) Nyhetene hver dag viser nok bevis på at det ikke finnes noen gud, med mindre han er en slem jævel, eller totalt maktløs, og da er det vel ikke noe større poeng i å tro på ham uansett.

Sitat av Epicurus
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent. Is he able, but not willing? Then he is malevolent. Is he both able and willing? Then whence cometh evil? Is he neither able nor willing? Then why call him God?
Vis hele sitatet...
4) Antakelig det dårligste poenget jeg har sett på lenge. Hvordan mener du at kristendommens relative alder har noe som helst å si for hvor seriøs den er? Jeg hadde ikke trodd på at noen hadde gått på vannet, uansett om det var ei bok som ble publisert i år 2008, eller i år 8.

5) Nei, de valgte navnet sitt fordi "etisk" i "human-etisk forbund" høres kult ut. Jeg forestiller meg at en av hovedgrunnene til religion er å styre folk. En ting er å gjøre det med ordrer og rå makt, en annen ting er å få dem til å ville det. H.E. er mer moderne og prøver ikke gi deg inntrykk av at hvis du sier "faen" kommer du til å brenne i evig pine.