View Single Post
Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Iløpet av tiden som har gått, er ungdommer nå mer tiltrukket av den borgerlige konfirmasjonen (Human-etikken), er det fordi dagens ungdom er for late og bryr seg for lite til å orke å gå gjennom den kristne prosessen for å bli konfirmert ?
Eller er human-etisk konfirmasjon bare "kulere" enn kristen.
Kanskje ting har gått så galt at vi ikke tror at det finnes noen Gud lengre.

Jeg personlig, valgte å konfirmere meg den kristne veien, jeg har ikke noe forhold til noen som helst religion, så da spilte det egentlig ikke så stor rolle for hvilken vei jeg konfirmerte meg, og siden alle andre i familien min var konfirmert den kristne veien så hvorfor ikke ?
Vis hele sitatet...

Her høres det ut som om du er lat... En god del av de jeg kjenner konfirmerte seg kirkelig fordi familie og venner ønsket/gjør det; mens HF-folk ofte tar valg; av og til valg som andre overhodet ikke så at de gjorde. Klart det kan finnes de som ikke er så opplyste om det valget de gjør (for nei; du får ikke en aura av opplysthet idet du velger HF-konfirmasjon) men det er opplagt at mennesker som tar valg på tross av normen i samfunnet har litt mer å reflektere over enn de som ikke synes det spiller noen rolle og bare "go with the flow".

Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Om du er medlem i kristendommen, så kan du føle et viss ansvar, noe du ikke vil føle om du er medlem i Human-etisk forbund, for der er finnes det ikke noen "10 Bud", det finnes ingen som forteller deg hvordan du skal leve.
Vis hele sitatet...
Tull. Ansvar er å reflektere selv over hva som skal virke styrende i ditt liv. Å følge skrift i en bok er å kopiere andre; ikke å ta ansvar.


Sitat av Abusch Vis innlegg
Puffman, Les historien din gutt! Verken kristendommen eller bibelen har hatt en positiv innvitking på hvordan menneskeheten er...
Vis hele sitatet...
Kristendommen har historisk sett bidratt med å utbre en imponerende nyttig skriftkultur samt vært nyttig i å spre et kulturelt, politisk og humanistisk syn på verden og mennesker som har hatt mange positive sider med seg. Jeg finner det vanskelig historisk sett å hverken overdrive eller underdrive kirkens rolle sådann.