View Single Post
Uhh. Jeg vil nok tro at om dette skjer med noen, så vil det komme et oppslag eller to i avisa. Nordmenn er ikke redd for staten. Det er iallfall ikke jeg (og ikke de som sitter sammen med meg her), og ikke har jeg hørt om noen som er det. Men slik skal det heller ikke være. Staten skal være redd for folket. Med så høy ytrings- og talefriheten det er her i landet skal Norge være at av de beste landene i verden på dette området.

Så til det Elefanten og FiseFin kniver om: Selvfølgelig er det forskjeller på hvilke begrensninger som blir lagt på det norske og det kinesiske folk. Kina har jo et syn på menneskeverdet som fokuserer på fellesskapet og "alles gode". Det vil si at reguleringer, lover, skatter osv. blir satt for å gagne landet og den totale befolkningen. Lite fokus er det derimot på hvordan enkeltindivider rammes av diverse forandringer og vedtak samfunnet utfører. Loven om bare ett barn er jo et prakteksempel på det Kinesiske menneskeverdet.

Her i Norge (og vesten) er fokuset derimot på enkeltindividet og hvordan hver enkelt person blir påvirket av lovvedtak, høyere skatter osv.. Dette kommer blant annet av at vi har en langt lavere befolkning og muligheten til å se på hvert enkelt av oss, og samtidig enklere analysere resultatene og virkningene av endringer som blir utført.

Jeg påstår ikke at kineserne er kalde eller hjerteløse, men det er slik det kinesiske synet på menneskeverdet er. Og det i følge boken min i Menneskerettigheter ved Høyskolen i Telemark.

Topic: Vi lever så pass godt i dette landet at alle har råd til litt høyere bensinpris eller å betale et par kroner ekstra for ølla. Men! Slashdot: Forskning? Å betale totalt 20 kroner ekstra per % promille betyr jack shit for en som f.eks er alkoholiker. Økte avgifter fører bare til at ressurssvake alkoholikere blir enda mer ressurssvake. Det vil kanskje medføre til at jeg og du blir litt mer sparsommelige med whiskeyen på lørdagskveldene, og kjøper en cola eller to i steden, men har vi da oppnådd noe? Så langt jeg kan se er det småforbrukerne og de som har et bevisst og prisbevisst forhold til alkohol som blir rammet av høyere avgifter.

Greit nok, vi som ikke drikker oss dritings hver helg lever kanskje 6 mnd lenger totalt fordi vi droppa fylla denne helga. Vi tenkte det var bedre å spare litt penger og heller ta det rolig et par dager. De som derimot drakk seg drita denne helga og drikker hver helg, og kanskje til og med blitt veldig glad i alkoholrusen, kommer nok til å fortsette med det. Det er langt fra sikkert at de tar prisen i betraktning når det kommer til alkohol. "Det koster å være kar" vet du.

Og at økte avgifter gjør "terskelen for å bli alkis høyere" utgjør bare mikroskopiske og svært langsiktige forskjeller.
Vis hele sitatet...
Bullshit, nordmenn er noen pyser ta f.k.s bensinprisene det eneste ola nordmann klarte og utrette var og lage en gruppe på facebook.
Mens i Spania og Frankrike derimot, de stoppa trailerne sine på de store motor veiene og sto på sitt.

http://e24.no/makro-og-politikk/article2436401.ece haha

http://www.spanianytt.no/article.php...80609105852560
Sist endret av iwannarock; 23. november 2008 kl. 20:20.