View Single Post
Sitat av nidhogg Vis innlegg
Avkriminalisering for å frigjøre politiets ressurser er helt tydelig hva som må skje. Og også det beste argumentet for en avkriminalisering. Samfunnet ønsker ikke flere rusmidler, og det kan jeg godt forstå, men en avkriminalisering slik at politiets ressurser blir bedre brukt er og forblir det beste argumentet for legalisering, etter min mening.
Vis hele sitatet...
Samfunnet ønsker ikke flere rusmidler?
Hvem er samfunnet? Flertallet?
Og hva baserer samfunnet denne meningen på?

Ett problem med dette samfunnet "både på godt og vondt" er at alle mener noe.
Alle har en mening, men hvor mange har igrunnen kunnskap til å komme med en konklusjon? Dette gjelder spesielt "narkotika" da man ser gjennom tidene hva slags informasjon som har vært lettest tilgjengelig. Selv om den nødvendigvis ikke stemmer, men den har vært med på å skape bilde mange har i hode når de hører narkotika.

Dette er igrunnen veldig lett å se i slike debatter på tv eller aviser. Det er mange som snakker om narkotika som det er ett stoff som gjør at man blir besatt av satan selv, man havner på gata og stjeler. Ikke minst, meningene til narkomane blir ikke tatt spesielt høytidelig.
Detaljer klarer mange seg uten, da de kjemper for å beholde dette bildet av narkotika.
Kanskje litt satt på spissen, men det er ikke sjelden man ser folk med ekstreme meninger.
Politikere\politi viser og lavt kunnskapsnivå til tider.
Politikere snakker om narkotika som ett stoff, og ser på det meget enkelt til tider. Politiet tar opp narkotikaavhengige og problemene man ser noen får pga rus. Men jeg synes de sjeldent tørr å gå dypt inn på hvorfor det er slik, hva man kan gjøre bedre uten å tørre å enke "anderledes".
Bildet som har blitt skapt kommer vell helst ifra heroinavhengige? Bare det blir omtalt som narkotika\de narkomane. Istedenfor å begynne å diskutere hvert stoff separat. Linjen mellom bruk og misbruk blir og sjelden tatt opp. Narkotika = misbruk = problemer. Så og si automatisk.

Vett jeg setter mye på spissen nå. Dårlig med tid, så det ble bare slik.
Sist endret av sneipen; 15. november 2008 kl. 17:48.