View Single Post
Sitat av puffman Vis innlegg
Er dette noe sannsynlig? For meg virker det logisk at prisen vil synke, betraktelig, hvis man iverksetter f.eks boder som selger cannabis, eller coffeshops for den saks skyld!
Vis hele sitatet...
Sitat av puffman Vis innlegg
Ok, la oss si de ville solgt det på Vin(&weed)-monopolet. Men tror du ikke prisen for en dag på bønna hadde vært billigere enn en dag på spritfylla? For meg ihvertfall så høres det utrolig usannsynlig ut at hasjen engang vil koste over 50kr grammet, for topp kvalitet. Uansett bod, coffeshop, polet, eller apoteket. Og da vil det jo ikke lønne seg og smugle noe møkkakvalitet som selges for 100-150kr grammet på gata nå. Ergo, det vil da ikke bli noe særlig smugling og gate-pushing, tipper jeg.

Noen andre enn meg som tenker samme tanker, eller mener dere jeg er helt på vidda? Få høre andre meninger om dette isåfall!
Vis hele sitatet...

Fordi om cannabis blir legalisert, vil det fortsatt være under gruppen rusmidler. Rusmidler har til felles at de avgiftsbelegges for å forhindre bruk, altså regulering. Å tro at ikke politikerne vil avgiftsbelegge cannabis tilsvarende alkoholen vil bare være virklighetsfjernt.

Det er fortsatt lønnsomt å smugle sprit til norge. Hvis politikerne hadde senket prisen stemmer det vel at folk hadde sluttet å smugle sprit over til norge, men alikevel har de ikke senket prisen.

Dessuten vil den norske stat tjene på forslaget om å fjerne/redusere straffer osv. med tanke på kostnader som påløper ved fengsling og bruk av ressursjer, men det betyr ikke at den norske stat ikke vil ha sitt av kaka.
Dessuten med senkede straffer vil bruken kunne øke, noe som igjen vil øke behovet for avrusningssentere om i landet. Avgiftene som vil pålegges cannabisen vil igjen brukes for å drive disse senterene..