View Single Post
Sitat av Drachir
Når du sier at det finnes mye institusjonell og skjult rasisme i Norge, hvilke kilder er det du baserer deg på DonTomaso. Siden du så flott påpeker at Balsfjordingen kun baserer sine argumenter på gjetning, fordommer og ting han har hørt, vil jeg gjerne se dine kildehenvisninger på forskning som viser at det er mye institusjonell rasisme i Norge. Ser helst at du ikke nevner Farah saken som et eksempel, men heller kan vise til statistikk på emnet, eller ihvertfall noe forskning som er gjort på området, med mindre dine konklusjoner om den institusjonelle rasismen i Norge også er basert på, vel gjetning, fordommer og ting du tror du har hørt.....
Vis hele sitatet...
Det finnes lite, om noe, norsk forskning på det man kan kalle institusjonell rasisme, altså mekanismer i institusjoner som virker diskriminerende overfor minoriteter, eller mangel på selvbevissthet innad i institusjoner og manglende rutiner for å unngå at individers bevisste eller ubevisste fordommer går utover minoriteter. Det er blitt gjort noen få små undersøkelser som viser at innvandrere eller folk som er mørke i huden oftere blir stoppet av politiet uten grunn f.eks. Mye tyder på at det eksisterer en institusjonell rasisme, men grundig forskning er ikke gjort på området, det norske fagmiljøet virker mer opptatt av det man kan kalle vitenskaplig rasisme, altså omfanget av og konsekvensene av rasistiske overbevisninger i befolkningen. Dette mener jeg er en gammeldags måte å se på rasisme. I Norge i dag er de aller færreste rasister, selv om det finnes noen som er svært aktive på nettforaer, men de fleste har fordommer og det kan meget mulig eksistere mekanismer som virker rasistisk selv om de som er en del av mekanismene ikke er rasister. Dette bør man virkelig se på, og man bør kanskje ikke uttale seg så bastant om eksistensen av institusjonell rasisme før man har forskningen på bordet, men man bør heller ikke avfeie det.

Hva gjelder Ali Farahs kronikk, så finner jeg den rimelig uinteressant, men forståelig at Farah ønsker å svare på frifinnelsen av Schjenken i Aftenposten. Hverken artikkelen i Aftenposten eller Farahs kronikk forandrer noe av det som faktisk skjedde eller årsakene til at det skjedde. Jeg synes det er trist at den sunne debatten som kunne kommet har blitt kjørt fullstendig i grøfta på denne måten. Medias jakt på syndebukker(om det så må være dem selv) er ødeleggende for en sunn diskurs.