View Single Post
Denne saken har fått mer enn nok feil PR, og jeg synest ikke intervjuet med ambulansesjåføren var noe særlig klarende. Igjen er det skivebom fra media (Aftenposten) med å lage et slikt stakkarslig intervju. Snakk om å sette folk i gapestokken. Det er klart at man i etterkant av en slik situasjon vil reagere om man har fått utlevert noe i det hele tatt. Det kan vi vel tenke oss til selv?

Jeg tror faktisk at ambulansjesjåføren hadde tjent mer på å sagt at det faktisk var fordi han var mørkhudet at han ikke tok han med seg. Det er stor forskjell på motivert rasisme og menneskes fremmedfrykt!

Vi har som ellers i verden, i Norge en fremmedfrykt for det "ukjente". Det ligger i menneskets natur å være "redd" for det ukjente og fremmede. Hvordan tror dere ellers at historien om Tor med hammeren ble diktet opp? Ukjent naturfenomen. Hvorfor er menneske redd for mørket? Også her, det ukjente.

Det at Ali i denne saken stod og pisset på både ambulansen og sjåføren, kunne tolkes som en av de mange skikkene andre unorske kulturer har. F.eks, skal man aldri ta på andre med venstre hånd, fordi den er "skitten". Det å tenne på et flagg, er det værste man kan gjøre mot et land i mange kulturer. Så hvordan kunne ambulansesjåføren vite, at denne svært skjelde symptomen å "vannlate på seg", og det ser ut som man gjør det bevist og provoserende, ikke var noe annet enn en måte å vise forakt på?

Jeg tror hele situasjonen handler om å lære seg og sette seg inn i andre kulturer. De fleste innvandrere til Norge, gjør *ALT* for å forstå nordmenn og bli en del av oss, så hvorfor kan ikke vi gjøre en liten innsats tilbake, og prøve å forstå hvordan innvandrere med andre kulturer tenker og opptrer? Jeg tror at om vi bedrer oss i dette, skjer ikke slike ting. Da hadde ambulansesjåpføren visst at å pisse på noen, ikke er en måte å vise forakt eller være provoserende på.

Jeg vil derfor tro at denne situasjonen bør være politisk, i motsetning til det ambulansesjåføren mener, men den bør ha et helt annet fokus og agenda enn det den har i dag.
Sist endret av reklame; 5. oktober 2008 kl. 14:43.