View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av proveit
Jeg tar for meg litt av det Dodecha skriver, i og med at han virker som kudoskongen her inne:

1. Om at eksperten jeg har brukt er psykiater:

Dette kan da på ingen måte være diskvalifiserende. Historisk sett er faktisk psykiatere de som i dette landet har gåt i bresjen for terapeutisk bruk av psykedelia (jfr. psyk. Greve med LSD på 60-70 tallet), så at profesjonen diskvalifiserer ham, kjøper jeg ikke.

2: Jeg foreslår at du tar de farmasøytiske og kjemiske poengene med ham, slik du skriver. Du har åpenbart store kunnskaper om kjemien, og jeg tror dere kunne hatt godt utbytte av en samtale.
Vis hele sitatet...
Eplefisk, Mentalmelt og flere påpeker flere ting som er gode svar til disse to punktene.

Sitat av proveit
3: at "urtedop" er jo en typisk lavpanneoverskrift, ordet "dop" er utrolig negativt ladet, og du som journalist vet dette, selv om du nekter å innrømme det"

"Dop" eller "Narkotika" er en helt standard betegnelse på rusmidler, og brukes av alt fra brukere til påtalemyndighet og medisinere. At vi skriver "Urt" som forstavelde er vel bare en presisering?
Vis hele sitatet...
Det første jeg vil trekke frem her er ordet "Narkotika", det er et rent juridisk begrep som egentlig bare omfatter stoffene på narkotikalisten. Per definisjon er det da feil å bruke ordet om salvia. Ja jeg vet du ikke brukte ordet om salvia i artikkelen, men du nevner det her og da svarer jeg.

Du skjønner vel som journalist kraften i måten språket brukes på, det er jo halve jobben din:
"Dop" vekker mer oppsikt enn "rusmiddel", jeg nekter å tro at ordet ikke blir brukt med den negative virkningen i baktankene.

Sitat av proveit
4: Tittelen og ingressen din lukter "old news".

Når det gjelder at jeg "skriver hva som helst som gir penger på konto", er det ting som er mer innbringende enn å skrive om Salvia divinorum i Dagbladet. Tro meg.
Vis hele sitatet...
Igjen, om du oppriktig mener dette, og mener artikkelen er objektiv og ikke skremselspropaganda, så synes jeg synd på deg. Det viser til at den negative stemplingen psykoaktive planter og sopp får, at ting fra naturen er "urent" mens rådyre piller, produsert for en slikk og ingenting, er det eneste som godtas.
Ironien er jo at pillene har bivirkninger til de grader, og ofte medisineres man for bivirkningene og.

Du har tydeligvis ikke sett den andre siden av "den psykoaktive verden": Ja, det er mange drittunger som bare vil ha et kick (og du bidro nettopp til å fange interessen til mange nye), men man har også de som tar disse tingene ytterst alvorlig, de kan være sjefen din, it-teknikeren ned i gangen eller vegetar-naboen din som du synes er søt i det hun går ut for sin daglige joggetur.


Edit:
For mer nyanserte tekster om planten synes jeg du skal lese bloggene om artikkelen din, flere påpeker nettopp dette med hvor forskjellig Salvia er fra andre hallusinogener.
http://nyhets-bloggen.blogspot.com/2...men-etter.html
http://imadeablog.net/?p=296
Sist endret av Dodecha; 3. oktober 2008 kl. 18:33.