View Single Post
Sitat av Goophy
(...) men en liten puslete CMOY vil gjøre liten forskjell.
Vis hele sitatet...
Tullball. Det finnes mange varianter av CMOYen, og forskjellen vil la seg høre i en frekvensavhengig forsterkning, ved f.eks. å benytte en kondensator i forbindelse med tilbakekoblingen. Og med 9V drivspenning, med evt intern oppstepping, kan man blåse headsettet i filler.

Sitat av Goophy
Gå for noe med rør.
Vis hele sitatet...
Fjås. Hvorfor det? Han trenger mere bass i headsettet, ffs. Hvordan skal rørene bidra til det på en måte en transistorforsterker ikke kan? Anbefaler du triode- eller pentoderør i så fall? Begge deler, kanskje? Triodestrappede pentoder? Eller hva med de mer sjeldne tetroderørene? Hvilket rør anbefaler du som fasesplitter? 12AX7? Foretrekker du rørdioder i strømforsyningen også? Også skulle jeg hatt anbefalt et merke utgangstrafo for impedansmatching til headsettet, så synes du Hammond lever opp til prisen?

Sitat av Goophy
Balanserer du de i tilegg og bruker en god DAC får du en fantastisk opplevelse.
Vis hele sitatet...
Balanserer hva? DAC-en sitter i lydkortet hans. Han trenger ikke en til, og han har så vidt jeg forstår ikke tenkt til å bygge seg et nytt lydkort.

Sitat av Goophy
Vil ikke få i nærheten så god lyd engang, enkelt og greit fordi den får veldig mye mindre strøm.
Vis hele sitatet...
Haha, den vil jeg like å se deg forklare nærmere! Så lydgjengivelsens kvalitet er grunnlagt i mengden strøm apparatet "får"? Fortell!

Sitat av Goophy
Mikser!? Du er virkelig ute å kjøre.
Vis hele sitatet...
Godt mulig, men ikke på langt nær så langt ute som deg.

Tre ord: Jekk deg ned. Ikke lat som du kan mer om et emne enn du faktisk kan, og i hvert fall ikke legg an en eplekjekk tone over det hele. Det er alltid noen som kan mer enn deg.

Som enkelt hobbyprosjekt, anbefaler jeg en passiv og variabel tonekontrol, hvor du trenger et potmeter og en kondensator, i sin enkleste form, og en nærmest vilkårlig 1 eller 2 watts audioforsterker-chip fra f.eks. texas instruments. Vil du ha en litt større utfordring, kan du lage tonekontrollen aktiv, evt. flerspors, og kanskje bygge forsterkeren selv med en litt kraftig operasjonsforsterker eller transistorer.