View Single Post
Et godt eksempel i inegreringssaken er vietnamesere i Norge.

Disse begynte å komme til Norge på 70 og 80-tallet etter å ha flyktet i båter. Den første tiden var hard. Det husker vi som vokste opp på 80-tallet. Miljøet var preget av mye kriminalitet, vold og gryende kartellvirksomhet. De store byene hadde gjenger av vietnamesere som herjet og som skapte frykt og skepsis blant resten av befolkningen. Mye på samme måte som man ser i enkelte deler av det norske samfunnet i dag.

I dag er vietnamesere en av de gruppene innvandrere som er best integrert her i Norge. Folk flest ser på denne befolkningsgruppen som en resurs i samfunnet. De jobber hardt og har suksess på flere området. Barna gjør det godt på skolen og de fleste er i arbeid. Målrettet arbeid over tid har vist at integrasjon er mulig. Noe som gjennstår er å få vietnamesere til å engasjere seg i sammfunnsdebatten. Der ser man mange fra muslimske land, men få fra sør-øst Asia...

Jeg er naturligvis klar over at innvandrere ikke er innvandrere. Det vil være ulike utfordringer knyttet til ulike grupper innvandrere, men poenget med å vise til eksempelet med vietnamesere er at det er mulig å få til en fredelig sameksistens her i landet. Så må smarte hoder her i landet sette seg ned å finne ut av hva som er premissene for en vellykket itegrering av de ulike gruppene. Jeg har ingen fasitsvar, men mener at arbeid og mulighet for å skape sitt eget liv og kunne identifisere seg inn i et større felleskap er det som gjør at folk trives i livet.

Et av de store feilgrep som er gjor i Malmø og som delevis også begås i Norge er at man ikke arbeider nok mot en ghettofisering av innvadrermiljøene. Integrasjon er jo at man går inn i, og definerer seg inn i det samfunnet som er der man kommer, ikke at man skal låse seg inn i miljøer hvor man ikke treffer andre enn folk av samme nasjonalitet/kultur.


Og kulturelt selvmord? Selvfølgelig ikke, men når man slipper inn folk med andre kulturer er det også fordi man _ønsker_ en kultur som ikke bare består av blendahvite, blode mennesker. Jeg kan være delevis enig i at tempoet i innvandringen er for høyt, men når man ser hvordan forholdene er i mange andre land blir det for dumt at vi skal sitte på oljeberget vårt og stenge ute alle de som kan få et bedre liv hos oss.

Folk fra andre kulturer gjør Norge til et rikere land!