View Single Post
Jeg spurte ett familiemedlem som jobber i barnevernet om denne saken. Hun sa at det ikke var ulovlig å ikke varsle foreldrene, men man prøvde så langt det var mulig å varsle. Det var spesielt i saker hvor man var redd for mishandling at man ikke sa i fra. Denne saken her kan hun jo selvfølgelig ikke uttale seg om, ettersom hun ikke kjenner detaljene i saken. Uansett så vil det alltid være bedre å varsle en gang for mye enn en gang for lite.

Etter som jeg husker, så var søsteren din her veldig klar på at hun ikke måtte si noe til foreldrene. Hvorfor var hun så redd for det? Jeg ser lett at helsesøster kan ha misstolket det som at hun vil få juling dersom foreldrene hadde funnet ut av det.
Hun sa at det som kom til å skje var at barnevernet tok kontakt med familien og forklarte saken. De ville deretter komme på besøk og snakke litt med familien noen ganger. Dersom ingen ting var galt (Nesten alle tilfeller) så skjedde det ikke noe mer i den saken. Dersom det var noe galt, så diskuterte de med familien hva som var galt, hva som kom til å skje og hvordan de kunne fikse det. Hun sa også at DERSOM det var noe galt, så hjalp det i nesten alle tilfeller å bare snakke med familien. Med en gang de skjønte alvoret ville nesten alle skjerpe seg, og fikse situasjonen på egenhånd. Ingen vil vel miste barnet sitt?

Hva jeg vil fram til er at det er jo ingen skade skjedd her. Har dere fått noen konsekvenser av at hun sa i fra om dette? Lider dere på noe vis? Blir dere uglesett på gaten? Jeg tviler. Er det ikke skjedd noen skade, så er det ikke noe å henge seg opp i. Dersom barnevernet tar tak i noe, så er det grunn til det, og da er det i tilfelle nettopp derfor helsesøster varslet.

Omsorgssvikt sier dere? Hva er omsorg? Det er ikke å gi en klem og klapp på skulderen og si at tegningen tegnet var fin. Som oftest er omsorg å gi noen et "slag i trynet". For helsesøster vil det være omsorg å varsle barnevernet. Det kan være helt jævlig, både for helsesøster, for foreldre og ikke minst for ungen. Men i det lange løp, hva kan konsekvensene være om hun IKKE varsler? Da tenker jeg ikke spesielt på denne saken, men på varsle kontra ikke varsle generelt. Det er ofte vanskelig å gjøre det rette, men i det lange løp så vil man være tjent med det.
Sist endret av Dinithion; 21. juni 2008 kl. 18:39.