View Single Post
Sitat av Trippa
Jeg har et lite spørsmål anngående benzodiazepiner. Det har seg slik at jeg har da testet en del av de, men jeg synes i bunn og grunn at alle gir meg samme effekt tilslutt. Har et brett med flunipam liggende også står det at det er 7-10 ganger mer potent enn diazepam. Vil det bare si at man trenger 7-10 ganger mer diazepam for å oppnå den effekten 1mg flunitrazepam vil gi? Eller gir flunitrazepam en annen effekt ved siden av at det er mer potent? Jeg fikk en helt syk natt på flunisene, masse rare drømmer etc, det har jeg aldri opplevd på diazepam.
Det samme gjelder klonazepam. Det står på nettet at det er 20 ganger mer potent enn diazepam og jeg kan ikke si at jeg fikk noen annen effekt av klonazepam enn når jeg hadde fått i meg mye diazepam. (totalt idiot med så og si ingen hukommelse dagen etter)

Har det seg slik at benzoer er like generlt sett uten om hvor potente de er så bør jo klonazepam være det benzodiazepinet å foretrekke.

Benzoer er jo bare lok generelt sett. Klarer ikke helt merke stor forskjell på de annet enn hvor potente de er. Ganske rotete innlegg dette her, men spørsmålet er altså; Er det bare hvor potente hver benzodiazepin er som i bunn og grunn er forskjellen? vet de har litt forskjellige egenskaper.
Vis hele sitatet...
Vel klonazepam kan og brukes som et antiepilektikum, mens flunitrazepam er helst å fortrekke som en midlertidig løsning på et søvnproblem. Hvor da "lillebroren" til flunitrazepamen, nitrazepamen er hakket lavere i styrke, men en dog det legen gir deg først før du får flunitrazepam. (tried an tested ) Mens diazepam, aloprazolam og oxazepam er midler med en lengre halveringstid en flunitrazepam, og er derfor å foretrekke i behandlinger mot angst og lignendes. Men det er ikke dermed sagt at de tre "pamene" og kan brukes i behandling mot søvnproblemer. Klonazepamet har og gjerne en hang-over effekt som kan være litt trøblete..

Håper du ble litt klokere?..