View Single Post
Sitat av Mullah
Unnskyld meg, men hvordan gjør det saken bedre? Jeg er fullstendig klar over at fremmedfrykt er noe som går igjen i de fleste kulturer, men det forandrer ikke på at som ganske fersk nasjon hva angår innvandring er måten den norske befolkningen har håndtert situasjonen på sterkt preget av rasisme. Naturlig vil kanskje noen si, men like naturlig blir det å belyse faktumet om rasisme for at vi skal kunne bevege oss bort fra det.

Du har også opplevd å bli fryktelig behandlet og det er forferdelig, men måten du bruker din erfaring for å gjøre den behandlingen som innvandrere konsekvent blir møtt med til å skulle være noe mindre problematisk enn drt faktisk er dét er virkelig forferdelig. Da har du ikke forstått hva du har opplevd.

Jeg ig trådstarter argumenterer for bredere aksept og, jeg for min egendel i hvert fall, for å i det minste bli møtt på halvveien. Ditt motargument bygger på at det ikke vil være mulig fordi det historisk sett alltid har vært slik, og så henviser du til rasisme i andre land, som om fattige land uten utdanningstilbud eller engang skikkelg infrastruktur var en god sammenligning.
Vis hele sitatet...

Det jeg prøvde å si (men som jeg i morgentimenes trøtthet muligens ikke fikk fram så godt) er at dette stort sett ikke handler om rasisme i det hele tatt, men fordommer. Rasisme er rett og slett feil begrep, jeg kjenner mange mennesker med fordommer mot forskjellige kulturer, tror jeg ikke jeg kjenner en eneste rasist. Med mindre definisjonen av begrepet har forandret seg radikalt de siste ti åra.

Jeg argumenterer heller ikke for at dette aldri kan forandre seg, for å trekke parallellen videre er det vel ingen som skriker etter en blackmetaller på gata i dag.

Likeledes har situasjonen bedret seg betraktelig for innvandrere også, på sent søttitall og store deler av åttitallet var det mange i Oslo som hadde som fritidssyssel å "banke pakkiser". Det er ikke særlig ofte man hører om rasistisk vold i Norge dag. Det forekommer, og det er trist, men det må da gå an å si at situasjonen har forbedret seg.

Da jeg var liten, på åttitallet, var det vanlig å fortelle rasistvitser og uglese enhver mørkhudet person man så på gata. Å skrike "pakkis" etter en mørkhudet person var helt legitimt i mange miljøer. At dette fremdeles skjer skal jeg ikke nekte for, men med voksende kunnskap og erfaring blir dette sakte men sikkert bedre.

Men at vi alltid vil ha fordommer mot hverandre, om enn aldri så små og skjulte, tror jeg vi bare må innse.

Det betyr ikke at man ikke skal kjempe imot.