Tråd: Bevis for Gud
View Single Post
Sitat av Akanth
Hva er å "tro"? Det er ikke å få håndfaste beviser for så å konkludere med at det er eneste mulige løsningen. Å tro betyr at man tar et standpunkt uten å vite. Dette er en del av fundamentet i den kristne religion, og å finne ut at Gud har skapt mirakler ved å bruke naturen, for så å si at "dette var det jo naturen som gjorde selv" fordi det ikke var en skinnende lysstråle eller en stemme fra himmelen er ikke bare et tegn på at man ikke tror, men faktisk stritter imot tro, fordi du bare vil tro det du vet.
Vis hele sitatet...
Ok....Vi opererer åpenbart med radikalt forskjellige virkelighetsmodeller, men for å si det samme jeg egentlig allerede har sagt igjen: Jeg har ikke noe behov for å tro....jeg ser beviset på en større sammenheng, en enhet, rundt meg hele tiden.

Kristendommen er en relativt ny religion, som dannet seg lenge etter at mennesker hadde begynt å konstruere trosretninger som et middel for å kontrollere store menneskegrupper. Om man faktisk tar seg tid til å sette seg ordentlig inn i og analyserer Bibelen på en intelligent og kritisk måte, kommer man raskt frem til at dette IKKE er bygget på fakta.
Jeg for min del mener Kristendom er et utrolig dårlig forsøk på å lede menneskeheten vekk fra det sanne Guddommelige, som er rett foran øynene våre hele tiden. Det som skremmer meg er at det ser ut til å fungere. Har virkelig mennesket blitt så individuelt maktesløst?

Er det noen som stritter imot her så er det jo ihvertfall ikke meg. Jeg er åpen for mirakelet som skjer rundt meg, og i meg(og I deg og for den saks skyld) hele tiden. Og jeg er ikke så hovmodig at jeg skaper en dualisme imellom naturen og Gud. Naturen er i bunn og grunn det samme som eksistensen. Og eksistensen er Gud.

Jeg sier ikke at jeg har rett og du har feil...det ville være å "tro"...Jeg sier bare at jeg ikke forstår at mennesket, som har så mye å komme med, som har et nærmest utømmelig potensiale....ikke klarer å se lenger ut i virkeligheten enn det andre mennesker forteller dem..... Hva skjedde med å oppleve for opplevelsens skyld?

Er det noe jeg tror, så er det at språket vårt og kulturen vår er så effektive midler til å omprogrammere oss med at vi blir noe helt annet enn det vi i utgangspunktet var. For å virkelig oppleve Gud, må man skrelle av seg disse lagene med menneskelagde illusjoner. Kun et nyfødt barn ser virkeligheten i ordets rette forstand.