View Single Post
Skal vi se nøyaktig på hva trådstarter sier så sier at han vil ha en hund for eksperimentere en gang innimellom med familie og venner. Joda fint det men vil han gå ute i regnvær den ekstra mila for at mallen skal sove uten og spise opp sofaen og dra listene av veggen den natta? Utifra måten han sier ting på og at han faktisk kan jo tyde på at han prøver og tilegne seg erfaring på området fordi han ikke har hatt hund før. Og en malle er absolutt ikke noe nybegynner hund. Jeg har hatt hund siden jeg var 6 år gammel og vokst opp med hund rundt meg. Jeg er enda ikke klar for noen malle. Om noen foreslår det i det hele tatt stiller jeg meg veldig skeptisk. Den har ekstremt bra driv, den har ekstremt bra fart og utholdenhet og den lærer utrolig lett. Så hvorfor har jeg ikke en sånn en? Den er for ekstrem for meg. Jeg trenger det lille sekundet hvor du ser at bikkja tenker og gjør seg klar til å utføre så du kan korrigere om han gjør noe galt. Har du først lært en malle noe feil må du ikke tro at det bare blir å lære den rett igjen.

På ipo har jeg sett føren gå bort for å ta mallen av armen fordi den nekter og slippe og på et sekund uten forvarsel vendte den seg mot førern og bet han i armen isteden. Det er fordi den er så høyt oppi i det den gjør og enser ikke ting rundt seg. Verken fører eller tid og sted og da kan man jo spørre seg hvor enkelt er dette og trene? Er dette noe man virkelig vil starte med? En hund med så høyt driv og energi? Kontakten med bikkja er utrolig viktig for å kunne korrigere underveis. Feks en malle i ipo om du tilbakekaller den fordi den går etter feil figurant må du ikke tro at den hører. Den har fått en kommando og den skal den utføre. Nytter ikke å løpe etter og si stopp!

Ta boxern min for eksempel det er en veldig aktiv og livlig rase. De holder ikke konsentrasjonen særlig lenge. Jeg tror hundetrenern vi hadde rev seg i håret mange ganger da han kunne avbryte et angrip for å jage en sommerfugl isteden. Men han ble da godkjent vekterhund til slutt. Jeg har aldri angret på at jeg skaffet meg en boxer selv om jeg ser at mange andre hunder kunne vært bedre egnet. Men jeg har framdyrket egenskaper i han som gjør han til en meget god vakthund. Det er meget god lyd i en boxer og den ser skummel ut for de som ikke kjenner rasen. Enda jeg har hatt hund i 12 år før denne føler jeg at jeg var langt ifra godt nok forbredt. Boxern tenker og handler men seperat fra hverandre jeg har et par sekunder hvor jeg ser hva han har tenkt og gjøre og kan eventuelt avbryte han. Med en malle rekker du ikke dette.
Boxere kan også retrenes uten bruk av strøm,pigger eller andre ting jeg ikke syntes noe om. De kan trenes relativt mykt og du kan gjøre en god del selv uten at det setter seg så innbarka at det må jobbes ut med strøm eller annet.

Noen maller må strømmes for å lære seg og slippe arm på kommando og lignende. Dette kan du ikke gjøre på egen hånd med mindre du er meget erfaren. Jeg mener faktisk det ikke er lov med mindre du har en godkjent instruktør som veileder deg. Dette er jo ting som krever både tid og dedikasjon og har du en ekstrem hund må du nesten ha en instruktør med deg fra dag 1. Er usikker på om trådstarter er klar for denne dedikasjonen til hund. Han vil kanskje ha en hund som kan ligge rolig i sofa kroken hjemme en arbeids dag? Eller vil han vie livet sitt fullstendig til hund og evt skifte jobb for å få hunden til å trives?

Du trenger ikke en formel 1 bil for å kjøre på motorveien. De første bilene kræsjer man som regel pga overdreven tro på egen ferdighet. Grenser skal testes. Man skal vise seg litt. Problemet med dette er at dette er et levende vesen. Du blir glad i de. De kan ikke bare hives på dynga om treningen ikke ble som du ønsket.

Holder i lange baner med feks en flat eller springer spaniel for å kun snuse på venner og bekjente og finne stoff. Her er det ikke så stor fare for at du feiltrener og ikke får trent de riktig heller. Disse hundene er som regel meget gode på psyke og kan godt ligge stille hjemme i sofaen en dag eller to og dra seg. Men de vil allikevel ha mere en godt nok driv til å ville jobbe litt innimellom også.

Derfor ville jeg vært forsiktig med å foreslå en ekstremt aktiv hund til trådstarter