View Single Post
Sitat av paranoy
Klart jeg ser det - men noen ganger kan jeg gå i fellen å lese et innlegg å svare på den utfra utgangspunktet på tråden, veldig fint at det er andre igjen som kan gjøre en obs på andre faktorer. Har selv vært av de, men det gjelder stort sett for paragraf-ryttere da. I motsetning tør jeg innrømme andre har rett i samme tilfellet enn når det gjelder folk som er opptatt av lover og regler, og de kan karakteriseres som de mp snakker om i hundemiljøene

Da mener jeg utfra de innbarka kranglene som kan oppstå i de miljøer
(se tidligere innlegg fra meg og mp)

Helt enig med deg forresten at 8-10k er en allright pris, hadde ikke gjort noe om høyere. Men det var denne etterspørselen da..
Vis hele sitatet...
Krangler finner du i de fleste interesse-miljøer. Det er ikke værre enn å styre unna.

Etterspørsel ja. En seriøs oppdretter vil avle for å styrke rasen, ikke for etterspørsel, eller penger. Man tjener tross alt svært lite på avel.

Det her vet sikkert du, men for dem som ikke vet det har man noen fine utgifter som hører med når man driver et seriøst oppdrett:

- Øyelysning av begge avelsdyr.
- HD røndking
- AA røndking
- DNA testing hvis det er funnet markør på en spesifikk sykdom i rasen.
- Parringsavg 7000 - 9000 kr ( forskjellig fra rase til rase ...)
- Merritering av begge avelsdyr (i form av MH, k-test, etc).
- Utstilling for å vurdere om hunden er et godt eksemplar eksteriørmessig.

Så litt annet..

- Brunst prøver - 500 - 1500 kr alt etter som hvor mange blodprøver en må ta for å finne rett dato for parring.
- Ekstra utg til for/vitaminer drektig/diegivende tispe ca 2000 - 3000 kr ( inbefatter vitaminer, ekstra mat, kjøtt, omega 3 etc.
- Fødselsutstyr.
- Komplikasjoner som kan oppstå.
- Tepper, laken, inkontinens pads.
- Vaksine/helseattest.
- Øyelysning av valpene
- Registrering NKK
- Og andre ting man bør ha "just in case".
- Annonsering - 1000 kr ( alt ettersom hvor mye det er nødvendig å annonsere selvfølgelig, men greit å regne med noen utgifter til det ).

Dette er langt ifra alt.
Sist endret av Maud; 4. desember 2007 kl. 20:16.