View Single Post
Det jeg mener med at en vilter krabat ikke vil gjøre det like godt er nå så enkelt som at du vil ha en bikkje som fokuserer. Jeg skal innrømme at boxer var et helvettes dårlig valg fra min side. Fokus? Nei ser der flyr det en sommerfugl så er den distrahert. Nettopp fordi de er så fulle av energi og livsglede. Har du derimot feks en schäfer har den større samarbeidsvilje og er mere førermyk.

Skulle du feks gå for la oss gå helt ut på ekstremen og si en malinois. Den nøyer seg ikke med å spore 2 timer hver dag om den er fra brukslinjer. Der har du et arbeidsjern deluxe. Men er ikke noe for en nybegynner. Mallen er lagd med et mål for øye og det er jobb. Det være seg sporing eller ipo eller noe lignende.
Rommen for feil er også små. De lærer fort, ekstremt fort. Er noe ukomfortabelt for dem kan banne på at de ikke gjør det igjen.
De kan også bli så gira at de må strømmes for å få det til å feks slippe en figurant i ipo så hvor gunstig det er for en hund som du vil at skal konsentrere seg om et spor er vel diskuterbart.
Visse hunder krever mere en bare spor for å fungere som en familie hund i tillegg. Det er bare det jeg prøver og få fram. Vær forsiktig med rase og om du ikke vet noe om linjer så spør folk som har greie på det.

Du setter ikke en fyr uten sertifikat bak rattet på en formel 1 bil om han aldri har kjørt før.