View Single Post
Sitat av el_larso
Jeg så nå på macgyver nettopp der en mann ble akkurat skutt i magen av en 9mm pistol med lyddemper. Denne karen døde etter 2-4 sekunder.

I andre filmer er det totalt andre situasjoner der folk blir skutt i magen av en rifle og fortsatt lever i 1 minutt...

Jeg blir nå forvirret ettersom jeg aldri har opplevd at noen er blitt skutt før men jeg er fullt klar over at alt avhenger hvor man treffer. MEN, når dør egentlig en person etter at den personen er skutt?
Vis hele sitatet...
Som du sier selv så avhenger det av nettop hvor du treffer!!

Sitat av froskenfredrik
Her var det mye tipping og synsing. Etter å ha jaktet i flere år har jeg sett min andel av inn- og utgangssår på dyr.

Det finnes i utgangspunktet to hovedkategorier ammunisjon innen håndvåpen, helmantel og blyspiss.

Når det gjelder rotasjon: Våpen som skyter ut et enkelt prosjektil av gangen har spor i løpet som gjør at prosjektilet roterer når det forlater løpet. Det gjelder både Glock pistoler, min kaliber 30-06 jaktrifle og Bofors 40mm L/70 kanonen jeg skøt med i forsvaret. Det gjør, som tidligere nevnt, at prosjektilet får en så stabil bane som mulig.
Det som kan skje når prosjektilet treffer noen er at den kan komme skjevt ut av kroppen. Det kan gi store skader kontra et prosjektil som går tvers gjennom.

Helmantel
For de av dere som har vært i militæret: Det dere ladet AG3-våpenet deres med der var helmantel ammunisjon. Prosjektilet er dekket helt av stål.

http://www.rwsmunition.de/images/rws_geschosse_vm_zahlen.png
1. Kjerne av bly.
2. Stålmantel
3. Sporingsbånd, den delen som er litt for stor for løpet, slik at den får rotasjon av sporene i løpet på våpenet.

Et prosjektil som dette brukes militært og er ment å volde skade fremfor død. Den går tvers gjennom offeret for på den måten å pasifisere en fiende. Derfor er den ikke lov å bruke ved jakt, ettersom det vil føre til en lang og smertefull død for dyret.

Blyspiss
På jakt benyttes en type prosjektiler kalt blyspiss. Som navnet antyder har den en spiss av bly.

http://www.nzhuntinginfo.com/images/cartridges.jpg http://www.jaktogvillmark.no/Ref_nr64_small.jpg

Bygd opp på samme måte som helmantelprosjektilet, men en svakhet i spissen gjør at den ekspanderer når den treffer et dyr. På denne måten volder den maksimal skade. Dette er en ammunisjon ment for å drepe, og er derfor forbudt å bruke i krig.


Dette er fellesnevnere for typer ammunisjon. Det er uavhengig av kaliber. Kaliber sier noe om dimensjonen på prosjektilet (og lengden på løpet på enkelte våpen).
Det skal også legges til at det brukes helmantel ved jakt på svært store dyr som for eksempel enkelte bøffelarter, ettersom et blyspissprosjektil ikke vil trenge tilstrekkelig inn i dyret. Det som er nevnt ovenfor er hovedtrekk.
Det finnes mange variasjoner innen de forskjellige kategoriene.
Vis hele sitatet...


Takk for mye feilinformasjon.

Jeg har aldri sett en slik kule som på det bildet du serverte, i bruk i noe lands forsvar.
Den er laget for elefantjakt, og ingen AG3 kule har et slikt bånd på seg, heller ikke den formen og den kobbertypen.

Det som skaper utgangs og inngangssåret, er enten at kulen "snubler" når den treffer, og går ut hulter i bulter, og i de fleste tilfeller skjer det ikke og det hydrostatiske sjokket lager inngangs og utgangshullet og alle skadene imellom. En AG3 kule lager UANSETT et utgangshull så stort at du kan stappe 20-25 enkeltmannspakker inni det! Da går den rett igjennom. Kun svak kommunist-blokk ammunisjon kan fyke rett igjennom uten særlig store skader, på visse avstander siden de nesten aldri har stor nok hastighet til å brytes opp ved treff, og heller ikke har stor nok hastighet til å bygge opp et stort nok hydrostatisk trykk til å lage et særlig stort utgangshull.

Militær ammunisjon er ikke laget for å såre, den er laget for å drepe, men siden kulen sannsynligvis må slå seg gjennom barrierer av stål eller betong, så må den være helmantel. En annen grunn er også at geneve konvensjonen krever det, siden man kan bli skutt og overleve, mens ammunisjon av ymse slag kan lage så kompliserte skader at man ikke får noen livskvalitet etter at krigen er over, i forhold til et mye renere kjeglefomet hull. Helt bortkastet spør du meg, men helmantel brukes fordi det er det eneste som duger til gjennomslag av hindre.
Sist endret av rocleverenda; 12. oktober 2007 kl. 07:00.