' freak.no - Ayahuasca seremoni/senter/retreats i Europa
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Rusmidler (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   Ayahuasca seremoni/senter/retreats i Europa (https://freak.no/forum/showthread.php?t=297348)

holymountain 18. mai 2017 14:38

Ayahuasca seremoni/senter/retreats i Europa
 
Hei, dette er mitt første innlegg her :) For tiden så driver jeg og undersøker mulighetene for å delta på ayahuasca sermoni i Europa. Det er naturligvis viktig for meg at det er kjærlige, varme, og dyktige sjamaner/terapeuter/tilretteleggere med gode intensjoner som står bak og leder seremoniene. Kom over dette stedet: "Onanya Joni". Det er i Portugal, ikke langt unna Lisboa. http://onanyajonishipibo.com/Onanya_Joni/home.html

Er det noen som har noen erfaring med dem som de kunne tenkt å dele enten her på forumet eller på pm?

Er også interessert i anbefalinger på andre steder og shamaner om noen sitter inne med noen gode tips.

På forhånd takk!

Slæsken 18. mai 2017 15:44

Pass på at stedet eller shamanene du finner ikke har noe som helst med ''Alberto Varela'' å gjøre.
Han har et ekstremt dårlig rykte på seg som shaman og driver ayahuasca skole i Madrid.
De har også reklamert for noen sermonier i skandinavia over facebook.

holymountain 18. mai 2017 16:00

@Slæsken Takk for informasjonen. Satt akkurat å leste om ham og en annen ved navn Guillermo Arévalo før jeg fikk lest din kommentar her.

Har du noen gode opplevelser med shamaner og/eller steder du kunne anbefalt?

Slæsken 18. mai 2017 16:11

Desverre har jeg ikke det selv, men det er nok noen andre brukere her inne som sitter på bedre informasjon :)

holymountain 21. mai 2017 15:47

Ingen utenom Aya123 som har noen anbefalinger? :)

Davida 22. april 2018 17:43

Lurer på det samme ettersom jeg fikk dårlige vibber av å lese om Alberto Jose Varela som tilbyr ayahuasca i Oslo.

gotta_love_dmt 23. april 2018 13:14

Santo daime kirka har sermonier i Norge nesten hver eneste uke

Anonym bruker 23. april 2018 19:25

Er det ikke en dude som driver på med dette i Kristiansand? Norsk mann altså.

gotta_love_dmt 23. april 2018 21:09

han i kr.sand er meget useriøs, han burde man styre langt unna.

man slipper seg ikke løs i den formen, men en kar man ikke kan stole på.

alle de andre som driver seriøst med dette, advarer mot han. men de skryter av div andre, så det er ikke "han er useriøs, gi oss pengene dine istedefor"

psykedelika49 21. juni 2018 05:26

Overrasket over de negative reaksjonene til Alberto Jose Varela og Ayahuasca International. Har faktisk vært på 3 av disse retreatene i Oslo. Har vært veldig hjelpsomt for meg, og har (ikke veldig dramatisk) endret livet mitt. Alle lederne i retreatet har vært fantastiske mennesker, og jeg har ikke opplevd noe negativt i de 3 retreatene (utenom at maten ikke var helt etter min smak ;D). De andre deltakerne jeg har møtt virket også veldig positive til retreaten, og jeg kjenner selv flere som har kommet tilbake for flere retreats utenom meg. Kan hende det høres ut som en dårlig salespitch, men dette er mine personlige erfaring. Kan anbefale sterkt hvis noen ønsker en ayahuasca sermoni "close to home".

Anonym bruker 21. juni 2018 06:30

Har hørt om et par som driver med seremonier i nærheten av Stavanger. Noen som har erfaring med dem?

Anonym bruker 21. juni 2018 14:05

Sitat:

Sitat av psykedelika49 (Innlegg 3446963)
Overrasket over de negative reaksjonene til Alberto Jose Varela og Ayahuasca International. Har faktisk vært på 3 av disse retreatene i Oslo. Har vært veldig hjelpsomt for meg, og har (ikke veldig dramatisk) endret livet mitt. Alle lederne i retreatet har vært fantastiske mennesker, og jeg har ikke opplevd noe negativt i de 3 retreatene (utenom at maten ikke var helt etter min smak ;D). De andre deltakerne jeg har møtt virket også veldig positive til retreaten, og jeg kjenner selv flere som har kommet tilbake for flere retreats utenom meg. Kan hende det høres ut som en dårlig salespitch, men dette er mine personlige erfaring. Kan anbefale sterkt hvis noen ønsker en ayahuasca sermoni "close to home".

Fint og høre fra noen som faktisk har vært der, virker som alle som har kommentert negativt ikke har. Og bare har hørt negative ting, men sier ikke noe om hva det negative er.

Kan du fortelle litt mer ang opplevelsen med «ayahuasca internastional»? Hvor store grupper? Mange som passer på i cermoniene? Fikk du en følelse av «trygghet», kjærlighet?
Snakker de om hvordan man skal integrere opplevelsene?
Føles plassen der de har seremoniene «egnet»?

De tilbyr 5 meo DMT også? Noe du har prøvd og hadde satt pris på om du deler litt av den erfaringen.
Virker som at en «egodød» som 5 meo skal være god på ofte er til stor hjelp med folk med depresjon som jeg sliter med.

Takk for at du deler dine erfaringer.

ronniba 21. juni 2018 19:29

Legger igjen denne kommentaren for å følge tråden ;)

Soletti 21. juni 2018 21:02

Sitat:

Sitat av Anonym bruker (Innlegg 3447013)
Fint og høre fra noen som faktisk har vært der, virker som alle som har kommentert negativt ikke har. Og bare har hørt negative ting, men sier ikke noe om hva det negative er.

Det kan jo tenkes at folk regner med at folk klarer å google selv kanskje?
Søk på feks "Alberto Jose Varela scam/reviews/legit" så kommer det fort opp en del veldig dårlige reviews og informasjon om hvorfor i det minste jeg personlig ville ha holdt meg langt unna.

hos meg lyser det en liten lampe når en "shaman" som selger ulovlige behandlinger er anmeldt for seksuell mishandling, svindel, utnytting og andre ting.


http://www.ayahuasca.com/amazon/an-o...o-jose-varela/

“The Letter of the 100” an open letter expressing their support for the authorities of the Cofán people in their denunciation of the activities of Mr. Alberto José Varela involving Yajé, also known as Ayahuasca.

Sitat:

In their public pronunciation the Cofán authorities have declared that:

Mr. Varela’s organization markets Yajé ceremonies by fraudulently alluding to supposed permission or approval from the indigenous Yajé-using authorities of Colombia;
His organization has turned the Yajé medicine into a lucrative business, posing a serious threat to the health and life of those who participate in these ceremonies.


With this Open Letter in Support of the Cofán People, the signees condemn Mr. Varela’s appropriation and fraudulent use of the name and traditions of the native peoples of Colombia, and the Cofán in particular, in order to legitimize his business activities. They also express their concern over the proliferation of this and other business ventures that employ Yajé solely in the interest of making a profit. Mr. Varela’s organization, “Ayahuasca International,” is a particularly shocking case, consisting of a network of interlocking companies, web pages, and Facebook profiles that Varela himself refers to as “the first multinational corporation dedicated to Ayahuasca”:

This business model employs aggressive marketing techniques, including significant investments in advertising and social media, with the goal of turning Yajé into a commodity of mass consumption, generating artificial demand for this medicine and taking advantage of the ignorance and vulnerability of many people;

In an irresponsible effort to expand the business, facilitators are given superficial courses through the “European Ayahuasca School,” such that people with minimal experience and training can conduct Yajé ceremonies;

In a likewise irresponsible manner, this medicine is advertised and sold directly over the Internet through the company “Ayahuasca Planet” to anyone, without any control;

As a result of this improper, disrespectful, and irresponsible use of the Yajé medicine, a growing number of people have described reprehensible practices, contrary to the principles laid out in the ethics codes and best-practice guidelines proposed by diverse organizations working to defend appropriate uses of Ayahuasca.


psykedelika49 22. juni 2018 04:23

Sitat:

Sitat av Anonym bruker (Innlegg 3447013)
Fint og høre fra noen som faktisk har vært der, virker som alle som har kommentert negativt ikke har. Og bare har hørt negative ting, men sier ikke noe om hva det negative er.

Kan du fortelle litt mer ang opplevelsen med «ayahuasca internastional»? Hvor store grupper? Mange som passer på i cermoniene? Fikk du en følelse av «trygghet», kjærlighet?
Snakker de om hvordan man skal integrere opplevelsene?
Føles plassen der de har seremoniene «egnet»?

De tilbyr 5 meo DMT også? Noe du har prøvd og hadde satt pris på om du deler litt av den erfaringen.
Virker som at en «egodød» som 5 meo skal være god på ofte er til stor hjelp med folk med depresjon som jeg sliter med.

Takk for at du deler dine erfaringer.

Gruppene har variert veldig når jeg har vært der. På alle mine retreats har jeg vært der fra torsdag til søndag, altså hele retreaten. Mange kommer midt på eller drar tidllig. Min aller første retreat var helt full, vi var vel 12 eller 14 deltakere, pluss 3 ledere. De to andre retreatene har det vært færre, var vel 8 deltakere tilsammen på min andre og bare 6 deltakere på det fleste på den tredje. Det har alltid vært 3 ledere, en som leder sermonien og "the integration", altså samtalene på morgenen etter. Den andre hjelper ofte til under sermonien og har også vært leder for samtalene. Den tredje er ofte "assistent" og lager mat og hjelper hvis det skal være nødvendig.

Jeg har følt meg helt trygg og stolt helt på alle lederne og deltakerne under mine retreats. Den kjærligheten lederne jeg har møtt har utstrålt er helt fantastisk. Jeg har som sagt ingen negative opplevelser med dem, hverken de norske/nordiske eller en spansk leder som var der for mitt tredje retreat.

Som nevnt er det "the integration", integrering er det vel på norsk. Da får alle delt sin opplevelse natten før hvis de ønsker, og da får du oppmerksomheten du trenger fra leder og deltakere. Dette er en veldig viktig del, som du sikkert vet. Du finner full "timeplan" på nettsidene deres, hvor du får en ganske god oversikt over hvordan dagene går.

Plassen er et hus i Oslo, får vel ikke lov til å si hvor, men det er ikke i busy sentrum. Omgivelsene og huset er nydelig, det har ikke vært noen forstyrrelser utenifra når jeg har vært der. Utsikten er fantastisk ;) . Det har derimot vært litt mangel på privatliv, hvis dette er viktig for deg. Sermonien foregår i stua hvor alle ligger på matter, og der sover man også etter sermonien. Det er bare soverom til lederne dessverre. Jeg har ikke hatt problemer med dette, men det kan jo være noe du må tenke over. Kan også hende de har funnet en ny plass i Oslo for disse nye retreatene, det vet jeg ikke noe om.

I tillegg til ayahuasca (som du hovedsakelig kommer for) tilbyr de 5-MeO-DMT (bufo alvarius) og kambo (sekresjon fra en type frosk i amazonas). Jeg har tatt begge disse medisinene, du kan lese mer om de på nettsiden deres.

Ja, jeg har tatt 5-MeO-DMT, to ganger på min første retreat. Skal prøve å holde "trip-rapporten" kort, men jeg mener at jeg ikke har opplevd ego-død. Mange av de andre deltakerne snakket ofte om det, også dette "bufo-rommet" de kom i. Jeg føler at jeg ikke klarte å gi slipp, jeg
mostå for mye. Om dette skyldes at jeg ikke fikk pustet nok inn eller whatever spiller vel ingen rolle. Men! bufo var nøkkelen som låste meg opp til den utviklingen jeg har hatt. Og jeg snakker ikke bare metaforisk. Etter min første bufo-opplevelse føltes det ut som om det hadde vært en kork som sperret for følelsene mine. Og bufo fikk den jævla korken til å sprette av. Jeg husker ingenting fra den første delen av opplevelsen. Så "våknet" jeg med at jeg gråt som jeg aldri har grått før. Jeg ristet som om jeg skulle ha epilepsi, og jeg gråt. Ikke fordi jeg var sint, eller trist, det var bare alle følelsene jeg hadde holdt inne som slapp ut. Når effektene begynte å gi seg gråt jeg bare av å se på de andre deltakerne. Alt ga bare mening, og jeg gråt vel bare av hvor fantastisk det var å se på de rundt meg. Den andre bufo-turen dagen etter var "mildere". Da var jeg veldig tilstedet hele turen, visste hvem og hvor jeg var. Selvfølgelig elsket jeg alle rundt meg, fordi bufo får deg til å føle deg sånn jeg tror vi alle egentlig er. Fulle av kjærlighet til universet, fordi vi er universet. Da la jeg mye mer merke til de fysiske opplevelsene, klibringen over hele kroppen som ikke kan sammenlignes med noe jeg har opplevd før eller siden. Bufo var en veldig viktig medisin, og den hjalp meg med ayahuasca sermoniene jeg har hatt siden.

Jeg er kvitt depresjonen jeg hadde (sier ikke 100 % at dette skyldes disse retreatene), men jeg sliter fortsatt med angst og sosial angst. Men den er mye bedre nå. Skulle virkelig ønske at jeg hadde dokumentert forskjellen på den livredde personen jeg var når jeg møtte opp første gangen til nå. Det er virkelig en forskjell.

Håper noe av dette er til hjelp for deg! :)

Bruker Brukesen 12. juli 2018 09:51

Deltok på en 3 dagers seremoni i Telemark sist høst med en meget dyktig sjaman og crew.Han lager den selv og har lært av sin far,manner er 63 nå og meget erfaren så jeg var i trygge hender.Skulle visstnok ha sermoni i høst også,kostet jo litt men er med kost og losji+ 3 dagers sermoni.

Stor gutt 26. juli 2018 22:23

Sitat:

Sitat av Anonym bruker (Innlegg 3447013)
Fint og høre fra noen som faktisk har vært der, virker som alle som har kommentert negativt ikke har. Og bare har hørt negative ting, men sier ikke noe om hva det negative er.

Kan du fortelle litt mer ang opplevelsen med «ayahuasca internastional»? Hvor store grupper? Mange som passer på i cermoniene? Fikk du en følelse av «trygghet», kjærlighet?
Snakker de om hvordan man skal integrere opplevelsene?
Føles plassen der de har seremoniene «egnet»?

Sluttar meg til det @psykedelika49 seier. Alberto Varela har eg ingen meiningar om—det kan henda han er ein stor slask, men alle rettleiarane eg har hatt i Oslo (frå Italia, Spania og Sverige) har vore flotte menneskekjennarar.

På førehand var eg litt bekymra for at dette kom til å vera overflatiske nyåndelege folk—men nei, dette er menneske som kjenner til smerte. Ingen lettvinte løysingar, men ærleg innsikt og kjærleg hjelp. (Og dei er nyåndelege, men ikkje spesielt evangeliske i "arbeidstida", så det gjekk heilt fint. :p )

Integrasjonen har enormt fokus, og ein sprenger gjerne tidsskjemaet fordi ein vil at flest mogleg skal få størst mogleg utbyte. Eg tviler på at ayahuasca hadde gjeve meg like stort utbyte utan—eg er (var?) ein engsteleg kar som kjenner (kjende?) meg sjølv dårleg. Det å bli utfordra når eg lyg til meg sjølv eller ikkje tør å ta i noko, eller å få idear til nye retningar å utforska neste natt, er uvurderleg.

Eg kjenner eit stort sakn etter miljøet blant deltakarane, som jamt over var interesserte og oppriktige folk, og vi synte kjærleik og støtta kvarande. Mange av oss slit med depresjon, angst og rus, og, om sant skal seiast, var det ein person som sleit såpass at det gjekk ut over andre. Men 39 av dei 40 (eller noko sånn) eg har møtt over fire retrettar har vore greie og støttande.

Sitat:

Sitat av Anonym bruker (Innlegg 3447013)
De tilbyr 5 meo DMT også? Noe du har prøvd og hadde satt pris på om du deler litt av den erfaringen.
Virker som at en «egodød» som 5 meo skal være god på ofte er til stor hjelp med folk med depresjon som jeg sliter med.

Eg sleit mykje med depresjon. Akkurat som @psykedelika49 gjev eg ikkje ayahuasca og bufo all æra for framgangen sidan då (det har vore psykoterapi, sjølvhjelp og meditasjon inne i biletet) men eg er overbevist om at dei var puff i rett retning (eller kanskje rakettar med rett kurs). No er det ofte mange depressive tankar, men eg er sjeldnare i det store svarte holet.

Bufo var nokså vanskeleg for meg, eg hadde den nest mest valdsame turen av dei eg har observert. Kvar gong eg hugsa kven eg er eller lurte på kvar kroppen min var var det som om eg vart slengt rundt i ein tørketrommel på ein berg- og dalbane. Då eg heldt på å koma til meg sjølv, merka eg at når eg prøvde å manipulera folk med smil eller blikk, vart eg slengt rett i tørketrommelen igjen.

Seinare har eg sett dette i samanheng med affektfobi, frykt for sterke kjensler, og eit sterkt ego. Dette siste har eg skjønt berre nyleg etter å ha lese boka hans Michael Pollan, How to Change your Mind. Eg har skjønt at "egoet" er ein sjølvopphaldsdrift som sirklar i "default mode network", som er hyperaktivt hos deprimerte folk. Det fokuserer på forteljinga om meg, fortid og framtid, å skilja mellom meg og andre, og å vurdera kva ting har med meg å gjera. Kort og godt: kontroll.

Dette utfordrar bufo på ein ekstremt sterk måte. Kanskje for sterk: Eg er livredd for å ta det igjen. Men eg trur det hjelper og har meldt meg på retrett i august for å prøva igjen.

Anonym bruker 27. juli 2018 06:57

Dere som har gjort dette i norge foregår seremoniene med åndetilkallelse/beskyttelse, og icaros (ritual sanger tilpassa målet med trippen) osv eller setter de bare på en cd spiller med no meditasjons eller light psy musikk?
Har vært på begge type settinger (med noe annet enn ayahuasca vel og merke men de tilbydde det og) og må si sistnevnte opplevdes veldig uproft og ga meg nada åndelig sett. Så har prøvd å finne noen som gjør de tradisjonelle ritualene for de som var her da var sjamaner fra amazonas på gjennomreise real shit og veldig veldig mektig opplevelse

Anonym bruker 27. juli 2018 07:00

Er desverre mange som har vært på backpacker tur til india og peru og trippa baller og kommer hjem å bestiller fra nett og begynner å ta med kompiser og etterhvert tror de har gudelige evner (overtrippa i huet) og kan lede seremonier selv. Uten å ha gått i langvarig lære hos stammefolket og egentlig ikke har de kanalene og kunnskapene som trengs for en virkelig medisinsk tripp.

Stor gutt 27. juli 2018 07:48

Sitat:

Sitat av Anonym bruker (Innlegg 3453214)
Dere som har gjort dette i norge foregår seremoniene med åndetilkallelse/beskyttelse, og icaros (ritual sanger tilpassa målet med trippen) osv eller setter de bare på en cd spiller med no meditasjons eller light psy musikk?
Har vært på begge type settinger (med noe annet enn ayahuasca vel og merke men de tilbydde det og) og må si sistnevnte opplevdes veldig uproft og ga meg nada åndelig sett. Så har prøvd å finne noen som gjør de tradisjonelle ritualene for de som var her da var sjamaner fra amazonas på gjennomreise real shit og veldig veldig mektig opplevelse

Folk har ulike formål med ayahuasca: terapi, personleg vekst eller åndeleg utvikling. Inner Mastery er ikkje sjamanistiske og hevdar ikkje vera det, dei kalla ikkje på ånder og sette på "light psy"-musikk i tillegg til tyngre saker og live musikk. Men dei var knallsterke på integrasjon, og det er det som var viktig for meg. Eg mistenkjer at ein sjaman frå ein framand kultur og dårlege kunnskapar i norsk/engelsk språk og europeisk kultur ikkje vil ha forutsetningar for å hjelpa meg på same måten.

Når det er sagt, er eg nysgjerrig på slike autentiske (?) sjamanistiske seremoniar og vurderer å delta hos ein tilreisande sjaman i august: Safeguarding the Traditions of My Ancestors. Det er jo heilt greitt å ville ha ulike ting ut av opplegget, det er ikkje alle som treng terapi.

ronniba 27. juli 2018 17:24

Håper ikke der blir for dumt å spørre, men vil ayahuasca hjelpe mot angst og gi en boost i hverdagen og mentaliteten? Har sjeldent angst nå lenger, men kan få det en sjelden gang om jeg røyker for mye.

Har lenge hatt lyst til å gå gjennom en seremoni, men er usikker på hvordan det er for meg.

Soletti 27. juli 2018 17:35

Sitat:

Sitat av ronniba (Innlegg 3453322)
Håper ikke der blir for dumt å spørre, men vil ayahuasca hjelpe mot angst og gi en boost i hverdagen og mentaliteten? Har sjeldent angst nå lenger, men kan få det en sjelden gang om jeg røyker for mye.

Har lenge hatt lyst til å gå gjennom en seremoni, men er usikker på hvordan det er for meg.

Er det ikke en bedre ide å da ikke røyke for mye?
Ayahuasca er ikke en vidundermedisin som vil få deg til å slutte å ha angst, så når du da igjen ved en senere anledning røyker for mye igjen så vil det samme som du allerede opplever skje.

ronniba 27. juli 2018 17:48

Sitat:

Sitat av Soletti (Innlegg 3453324)
Er det ikke en bedre ide å da ikke røyke for mye?
Ayahuasca er ikke en vidundermedisin som vil få deg til å slutte å ha angst, så når du da igjen ved en senere anledning røyker for mye igjen så vil det samme som du allerede opplever skje.

Det skjønner jeg da Soletti ;) men, det er mer situasjonene jeg får angst av, men det skjer sjeldent nå i forhold til før. Har slitt med dårlig selvtillit og sånne ting. Men, jeg jobber med meg selv og har tatt opp f.eks meditasjon og daglig mantra igjen, noe som har hjulpet meg mye før.

Jeg er egentlig en veldig spirituell person, så er mer det jeg lurer på. Om det kan være en dytt i riktig retning. En "se hvor mye du faktisk er verdt", hvis det gir noe mening

Og takk for at du svarte så raskt ;)

Stor gutt 28. juli 2018 17:36

Sitat:

Sitat av ronniba (Innlegg 3453322)
Håper ikke der blir for dumt å spørre, men vil ayahuasca hjelpe mot angst og gi en boost i hverdagen og mentaliteten? Har sjeldent angst nå lenger, men kan få det en sjelden gang om jeg røyker for mye.

Har lenge hatt lyst til å gå gjennom en seremoni, men er usikker på hvordan det er for meg.

Ikkje dumt å spørja :) Men eg har ikkje eit ja/nei-svar. Eg opplevde ikkje at ayahuasca var ein angstmedisin, heller at Mor Ayahuasca gav meg oppmoding og eit puff i rett retning i reisa mi ut av sterk angst.

Eg har alltid vore "kopla frå" kroppen min, noko som er typisk for folk med angst: Ein er "i hovudet" heile tida og er redd eller fjern frå kjenslene. Ein kompis eg har kjenner knapt smerte, kulde eller varme. Eg merker ikkje kor stressa eg er til vanleg, men får fordøyelsesplagar og migrene over tid.

Etter dei fyrste nettene med aya oppdaga eg noko merkeleg: Plutseleg kunne eg kjenna at skuldrene stramma seg! Det hadde eg aldri kjent før, sjølv om eg hadde visst at det måtte vera sånn. Det var som eg hadde utvikla ein ny sans.

Sjuande natta lot Mor Aya meg ta ei reise inn i kroppen. Eg hadde hatt sterke fordøyelsesplagar i dagesvis. Rettleiarane sa "Når sinnet er forvirra, veit kroppen." Då eg sat der og spydde gjekk det plutseleg opp for meg at spyrefleksen er noko av det mest "kroppsorienterte" eg opplever. Det nyttar ikkje spy på ein intellektuell måte.

Dermed byrja eg verkeleg å kjenna etter korleis eg hadde det medan eg var kvalm og spydde. Etter kvart opplevde eg at eg var i eit rom som var varmt, raudt og mørkt…eg var i kroppen min, svøpt i dei indre organa mine.

Det eg opplevde, og kjensla av å vera trygg i og saman med kroppen, har eg enno med meg. I tida etter vart eg oppteken av å bli kjent med kjenslene som kroppen gjev meg. No er det ein av dei viktigaste måtane eg taklar angsten på, og det forandra heilt på korleis eg mediterer og er saman med andre.

(Det er slike opplevingar som gjer at eg tykkjer oppkast er ein verdifull del av ayahuascaseremonien! :D)

Kort og godt vart eg betre kjend med meg sjølv og kroppen min. Og det hjelper meg å leva med angsten.

bita 3. september 2018 19:51

Først og fremst er det flott å høre at folk har hatt gode opplevelser med Ayahuasca International gruppen. Vil også takke for alle som deler reflekterte innlegg, det er kjekk lesing.
Jeg betviler ikke på at det har vært gode opplevelser for folk og jeg gleder meg over det.

Jeg vil likevel skrive litt av mine tanker relatert til Ayahuasca International etter noen hundre seremonier og blant annet ett års intensiv opplæring i Peru for ca 7 år siden. Jeg har sett at ayahuasca har gått veldig bra for folk, men har også sett det gå veldig galt for folk. Jeg har også sett det gå galt for folk som har prøvd for første gang, og også plutselig og uventet gå galt for folk som også har en del erfaring.

Basert på min bakgrunn og mitt perspektiv så er argumentet «Jeg har hatt gode opplevelser, derfor kan jeg anbefale disse» nesten litt av det samme som å si «Jeg kjørte bil uten setebelte og det gikk helt fint, jeg kan derfor anbefale folk å kjøre uten setebelte.»

En kan ha gode ayahuasca opplevelser, og også gode opplevelser om man drikker det alene. Det man derimot skal være klar over er at det innebærer en risiko, som med alt annet forøvrig. Det er også viktig å være klar over at risikobildet er svært individuelt – samme setting, samme tid, samme sted og samme dose kan ha to vidt forskjellige risikoer for to deltakere.

Spørsmålet om hvem som kan anbefales eller ikke er derfor for meg, primært sett et spørsmål relatert til hvor dyktige folk er til å evaluere og håndtere risikoer, samt uønskede/utfordrende situasjoner. Evnen til å maksimere utbytte er for meg sekundært, dette fordi har man en trygg opplevelse og ikke får integrert den og maksimert utbyttet så har man i hvert fall ikke forverret sin tilstand. Det motsatte er verre. Optimalt sett ønsker en selvsagt en setting der folk er dyktige på begge deler (både risikohåndtering og maksimering av utbytte).

Jeg synes det er litt skremmende å se hvor uansvarlige denne gruppen fremstår å være og hvor lite som blir gjort for å håndtere nokså velkjente risikoer. For meg fremstår det som at her er det penger som styrer (i beste fall uvitenhet) – på bekostning av integritet, og hva som er det beste for folk som søker spirituelle opplevelser eller en form for hjelp.
Jeg baserer mine utsagn på følgende:

1. Fasilitatorene har svært begrenset opplæring
Opplæringen for å bli en fasilitator for Ayahuasca International er ca effektive 20-30 dager.
Et av kravene for opplæring er i utgangspunktet at man må ha deltatt på tre retreater selv, men hvis man ikke har deltatt på tre retreater og «føler i ens hjerte at en vil ha opplæring for det om» så bør det gå fint, så lenge man betaler 400 euro ekstra.
(1)

Til sammenligning med tradisjoner i Sør Amerika er opplæring noe som gjerne skjer over flere år. Innfødte opererer selvsagt ikke med etter X antall måneder eller seremonier så er du «opplært». Noen vestlige som har bodd lengre tid i Sør Amerika sier gjerne typisk 3 intensive år. År 1 på å rense seg selv, år 2 på å lære teknikker og verktøy, år 3 på å praktisere som lærling – men fra mine erfaringer så er dette også veldig individuelt. Har møtt på personer som har brukt årevis i lære og som fremdeles har mye grums i sin energi og mangler helt elementære evner i en seremoni.

Rent personlig mener jeg at det er helt urimelig å forvente at folk etter 20-30 dagers opplæring skal kunne håndtere folk som i en endret bevissthetstilstand gjerne uventet blir psykotiske, gjenopplever voldtekter man ikke visste om, eller rent generelt mennesker som gjerne har seriøse livsutfordringer. Med dette sagt, så mener jeg heller ikke at dette er noe man automatisk kan «lese» seg frem til 5 år på et universitet. Det vil alltid være behov for visse menneskelige egenskaper og personlige erfaringer.
Jeg en oppfatning om at skal du lære å svømme så må du være i vannet og svømme. Har du tid til å eksperimentere deg frem til alt på egen hånd så er det fint – men hvis du ikke ønsker å finne opp hjulet på nytt selv, så lærer du sammen med en som allerede kan svømme og som hjelper deg steg for steg, selvsagt mens du er i vannet.


2. Fasilitatorene drikker ikke ayahuasca selv
Fasilitatorene selv drikker ikke på deres arrangementer – dette er til stor forskjell for praktisk talt all historisk/tradisjonell bruk av ayahuasca som en kjenner til. Faktisk er dette også totalt motsatt fra flere tradisjoner i Sør Amerika der det vanligvis er kun healeren som selv drikker ayahuasca og ikke «pasienten». En nokså kjent healer i Peru uttalte en gang noe som dette: «hvis jeg ikke drikker ayahuasca er det som å jobbe uten briller – hvordan skal jeg kunne hjelpe folk uten å kunne se noe om dem».
Man trenger selvsagt ikke praktisere etter «best practice» modellen som innfødte sjamaner har brukt generasjoner på å finne utav, men for meg så er dette en bekreftelse på svak opplæring. En som har tilstrekkelig opplæring kan fint drikke ayahuasca selv, og samtidig i en seremoni setting fungere som en ressurs, jobbe terapeutisk, opptre profesjonelt, holde en vanlig samtale etc.
(2)

3. Gruppen tilbyr potensielt dødelig kombinasjoner av ayahuasca og bufo til uvitende deltakere
Ayahuasca har en historisk bruk, og brukt på rett måte kan bruken være nokså trygg.
Bufo har en mye kortere historie enn ayahuasca og ikke så sterk tradisjonell bruk, men her er også korrekt bruk relativt trygt ut ifra det man vet.
Men så har tydeligvis noen gjort resonnementet at siden ayahuasca er bra og bufo er bra, så må jo begge to sammen være dobbelt så bra. (Akkurat som brødskive med røkt laks er godt og seigmenn er godt, da må jo brødskive med røkt laks OG seigmenn være ekstra godt – sant?).

Kombinasjonen av ayahuasca og bufo er bokstavelig et moderne eksperiment hvor man har begrenset kjennskap til konsekvensene. Men man vet at det har vært dokumentert, i medisinsk litteratur, dødsfall der kombinasjonen av disse to mest sannsynlig har vært årsaken. Nettopp derfor har ICEERS og andre seriøse nøytrale organisasjoner gått ut og advart mot denne kombinasjonen.
Kombinasjonen med bruken av disse to sammen kan man heller ikke bli klok på fra et historisk perspektiv siden de ikke har vært brukt sammen noen steder. Velger man å ignorere føre var prinsipper så er det det heller ikke til å stikke under en stol at mange tradisjonelle som jobber med ayahuasca eller lignende ofte er svært skeptiske til all blanding og miksing. Blanding og miksing er for øvrig også noe som nesten alltid kun forekommer i kretser hvor vestlige enten er pengesterke «kunder» eller de som selv tilbyr.
(3)(4)

4. Deltakere blir feilinformert
Det er flere eksempler på at Ayahuasca International driver med feilinformering til folk. Eksempelvis blir deltakere fortalt at alt gruppen driver på med er lovlig. En ung oppegående person som gjerne har eksperimentert litt med ting vil gjerne være skeptisk til dette utsagnet. Men hva vil en naiv bestemor tro? (Ja bestemødre går også på seremonier)
Vi hører om folk som blir fratatt lappen dersom de innrømmer røyking. Hva hvis en godtroende plutselig deler med sin lege om sine fantastiske ayahuasca opplevelser, helt uvitende om potensielle konsekvenser. Sannsynligheten for at noe skal skje er selvsagt svært liten, men det er misvisende informasjon og det skaper bare mer forvirrelse enn klarhet rundt temaet.

For en del år siden i Spania ble lederne for denne gruppen og samtlige av deres 30 deltakere satt i fengsel under en seremoni. Det ironiske var jo da at politiet kun hadde aksjonert på grunn av gjentatte klager fra naboer og familiemedlemmer av deltakere, om høylytte og uansvarlige seremonier.

Gruppen gir også en del forvirrende informasjon også om ayahuasca, bufo og kambo. Om Ayahuasca hevder de at det for eksempel at det er masse vitenskapelige studier som påviser ayahuascas effektivitet når det kommer til avhengigheter, depresjon, angst etc. Dette stemmer egentlig ikke helt, blant annet har vi enda ikke nødvendige antall kliniske studier som påviser at ayahuasca i seg selv vil hjelpe. Men det finnes noen andre typer studier som antyder at ayahuasca kan være bra, og det har blant annet vært gjort større studie på en Santo Daime kirke i Brasil som viser at deltakere scorer bra i forhold til en kontrollgruppe – men dette betyr ikke at det nødvendigvis er ayahuasca som er årsaken til dette. En av årsakene kan jo være kirken og samholdet/miljøet i kirken.
Det er selvsagt mye anekdotisk som tyder på at ayahuasca er effektivt - men mange seriøse som har jobbet lenge med ayahuasca vil si at man kan ikke bare drikke ayahuasca i seg selv og automatisk bli healet, ayahuasca er bare en del av en større prosess med andre avgjørende faktorer. Dette er også min personlige erfaring. Hvis ayahuasca i seg selv hadde automatisk gitt healing så hadde man åpenbart ikke sett mennesker blitt verre eller ha fortsette med sine problemer i etterkant.

Om kambo nevner gruppen at det er en av de beste måtene å styrke vårt immunforsvar på, at det er 4000 ganger sterkere enn morfin osv. Kanskje dette stemmer, men det er ikke noe man kan si med sikkerhet ut ifra det det lille vi faktisk vet om dette per i dag. Fra et antropologisk perspektiv er det interessant å observere at kambo har gått fra å være noe som ble brukt for å forbedre evne til å jakte og redusere uflaks i jakt blant innfødte i Sør Amerika til å plutselig ha blitt en mirakelkur for alt mulig når det har blitt brukt av vestlige, gjerne side om side med ayahuasca eller lignende, uten noen dypere forklaring for hvorfor de to brukt sammen skal være så bra.

Dette er kanskje ikke all verdens farlige påstander å si – men i hvert fall for meg personlig så handler det noe om at når man tilbyr disse medisinene til uvitende så er det viktig å være straight og klar med informasjonen til folk. Vår kultur kjenner ikke til dette og ansvaret for korrekt informasjon hviler derfor betydelig på de som tilbyr dette.
Det får være opp til hver enkelt å vurdere om gruppen kommer med disse påstandene av ren uvitenhet, eller om påstandene kommer fordi det gjør det lettere å selge deres tjenester.
(4)(5)


6. Det er indikasjoner på at «opplæringen» av fasilitatorer er av dårlig kvalitet, og at organisasjonen er strukturert som en pyramide

En som hevder å ha jobbet for gruppen i ett år og blitt lært opp sier at man egentlig ikke blir gitt noen opplæring i hvordan man faktisk bruker eller skal bruke ayahuasca men hovedsakelig kun opplæring om markedsføring der målet er å selge, og deretter rekruttere andre som vil selge osv. Han nevner også aggressiv markedsføring på facebook med kjøp av likes for å kunne nå flest mulig mennesker.
Punktet med rekruttering som denne personen nevner stemmer bra med det en personlig bekjent av meg fortalte etter han ble kontaktet av denne gruppen. For flere år siden før Ayahuasca International hadde etablerte seg i Norge var de på jakt etter noen lokale norske for å kunne etablere seg. Min bekjent kjente til alle problemstillingene til gruppen og var derfor ikke interessert i å bidra med noe som gjorde at vedkommende fra gruppen ble nokså desperat og ifra seg. Det fremkom etter hvert at vedkommende hadde forpliktet seg til en avtale med gruppen om å spre dette til Norge og dersom dette ikke skjedde ville ikke vedkommende få lønn for arbeid som allerede var utført. Situasjonen var derfor kritisk og Ayahuasca International måtte få etablert seg i Norge.
(6)


7. Det blir ikke gjort tilstrekkelig medisinsk screening av deltakere

Ønsker man å jobbe med ayahuasca på en forsvarlig måte er det visse forhåndsregler en bør ta. Det er en lengre liste over ting man bør ha kontroll på. Blant annet bør man på forhånd screene deltakere som ønsker å drikke. Det er kjente risikoer relatert både til en deltakers eventuelle bruk av medikamenter, fysiske helsetilstand, og også mental helsetilstand. Fra mitt perspektiv blir ikke dette gjort i tilstrekkelig grad av gruppen, og man utsetter dermed folk for unødvendige risikoer. Kanskje dette har blitt bedre nå med årene, men før var det i hvert fall langt fra godt nok. Dette ansvaret må også ligge primært sett på de som tilbyr. De bør være forpliktet til å opplyse om risikoer, og gjøre det de kan for å sjekke dette blant deres deltakere.
Ayahuasca International har også gitt ayahuasca til mindreårige. Selv om ayahuasca til mindreårige forekommer i historisk/tradisjonelt er dette en nokså stor barriere å bryte når man praktiserer i Europa. Eventuelle reaksjoner fra både myndigheter og media kan fort skape krisemaksimeringer som vil være nokså ødeleggende ikke bare for seg selv men også for samtlige som praktiserer.
(7)

... fortsetter i post under ...

bita 3. september 2018 19:58

... fortsettelse av post ovenfor ...

8. Alberto Jose Varela er en løgner og har seksuelle anklager mot seg

Mannen som startet Ayahuasca International og som fremdeles er toppen som styrer alt har uttalt og markedsført seg selv som en som har fått en «spesiell tillatelse» av Cofàn folket i Colombia for å bruke Ayahuasca og som blant annet bidrar økonomisk til dem. Dette stemmer ikke, og sannsynligvis er det bare gjort for å kunne bedre markedsføre seg selv og sin personlige business.
(8)
En kvinne har stått fram og fortalt om en historie som vitner om ikke bare manglende etiske og profesjonelle manerer, men også misbruk av makt, manipulering og verre.
Saken ble ikke tatt videre av politiet da «penetrering ikke hadde forekommet». Det ble gjort et sivilt søksmål der kvinnen vant – men hun fikk ikke noe erstatning da Alberto offisielt er registrert som «arbeidsledig».
(9)
Med dette sagt så gir det meg for øvrig alltid håp for menneskeheten at det er såpass mange mennesker som gir tillitt til en person som dette. Det er godt at folk er villige til å se igjennom slike ting og tilgi. Selv er jeg sikkert altfor kritisk til hvem jeg velger å støtte økonomisk, og hvem jeg ønsker skal lære meg opp i hva enn jeg gjør.


9. Gruppen har et opprop mot seg signert av over 100 akademikere og eksperter
Som nevnt tidligere i tråden her. Så vidt meg bekjent er dette den eneste gruppen eller ayahuasca tilbyderen som har et opprop mot seg. Det må bety noe når flere av verdens største ayahuasca promotører, forskere og eksperter går såpass hardt ut. Mange av disse er mennesker som virkelig brenner for ayahuasca og har jobbet i årevis for at det skal kunne være noe man benytter seg av i vesten. Internt i denne gruppen er det nokså forskjellige bruksmåter av ayahuasca og selvsagt mange uenigheter – men felles for alle er at de har gått hardt ut mot denne gruppen.
Noen sitater fra oppropet: (Merk at her brukes ordet Yajè istedenfor ordet ayahuasca)
- “The activities of Mr. Albert José Varela represent a danger not only to those who take part in his organization’s ceremonies, but also more generally to the expansion and consolidation of these practices beyond their region of origin. “
- “We denounce Mr. Alberto José Varela for improper and fraudulent use of the name and traditions of Colombian native peoples … to legitimize his business activities;”
- “We denounce the use of aggressive marketing tactics and social networks to publicize and commercialize Yajé ceremonies, and condemn the direct sale of this medicine over the internet to anyone without any controls whatsoever;”
- “We denounce the irresponsible use Mr. Varela makes of the Yajé medicine, employing people without the necessary experience and training to conduct Yajé ceremonies; moreover, we note that these facilitators do not consume the medicine during ceremonies, contrary to the manner in which Ayahuasca is used in diverse contexts around the world; “
-“While some people might benefit from the use of the Yajé medicine in sessions organized by Ayahuasca International, we warn prospective clients that participating in sessions run by this organization could result in grave risks to mental and physical well-being; “
- “We denounce the commercialization of Yajé as if it were an ordinary product or service, generating an artificial demand based on crass manipulation of what it means to consume the Yajé medicine, and taking advantage of the ignorance, credulity, good faith, and vulnerability of many people; “
- “In this context, we note that a growing number of witnesses who have participated in Yajé sessions organized by Ayahuasca International have reported reprehensible practices, contrary to the principles enumerated in various ethics codes and guides to best practice, such as those developed by Brazilian Ayahuasca religious groups,ICEERS, and PDA;”
(8)



Til syvende og sist finnes det også seriøse aktører, som man vil finne med litt innsats. Min påstand er at disse ikke driver med reklame på facebook eller har åpne nettsider av flere årsaker: Først og fremst har de mer enn nok av interesserte folk på grunn av måten de praktiserer på. Reklame tiltrekker ofte feil type folk (folk som gjerne er mer interessert i å "teste ut" istedenfor å faktisk jobbe med noe konkret. I tillegg vil, eller ihvertfall bør, en en seriøs utøver gjøre sitt for å redusere eventuell juridisk risiko for sine deltakere.
At noen driver med utbredt reklame på facebook eller lignende er jo i utgangspunktet egentlig bare et tegn på at de har mer behov for deg enn du har behov for dem.


Litt kilder
(1): http://www.albertojosevarela.com/en/...-info/#tarifas
(2): Kopi av uttalelse på deres facebook side: http://forums.ayahuasca.com/viewtopi...&hilit=alberto
(3): http://news.iceers.org/2017/05/alert...and-ayahuasca/
(4): http://www.innermastery.es/lp/oslo-9/
(5): http://www.innermastery.es/lp/info-en/
(6): https://alberto-varela-and-i.blogspo...al-y-la23.html
(7): http://realitysandwich.com/225841/ay...lf-regulation/
(8): https://africasacountry.com/2015/09/...y-in-colombia/
(9): https://alberto-varela-and-i.blogspo...e-alberto.html

Mokkasinen 4. september 2018 06:09

Santo Daime, ja. Og de har det i Norge. Var slik jeg fikk snudd livet mitt på rett kjøl.

Stor gutt 4. september 2018 06:20

Tusen takk, bita, for innlegg til ettertanke! Du kjem med mykje interessant informasjon og gode poeng.

Eg ser at opplevinga mi av Inner Mastery skil seg ein del frå den som kjeldene dine har. Det verkar som dei verste historiane, med tanke på uansvarleg og grenseoverskridande åtferd, alle går på personen Alberto Varela. Eg har berre hatt med friviljuge og integratorar å gjera, og berre her i Skandinavia, men dei har alle som ein vore kjernefolk. Integratorane (grupperettleiarane/retrettstyrarar) har vore jordnære og nærverande menneskekjennarar. Kanskje dei har odla ein betre plante ut av frøet Varela sådde.

I alle fall kan eg seia meir om det eg har delteke på enn om Mr. Varela. Eg har berre 16 netter på baken. Grunnleggjande er eg heilt samd i prinsippet ditt om at det fyrst og fremst skal vera trygt, og deretter utbyterikt.

Det prinsippet kan jo utførast på mange måtar, og det er slett ikkje sikkert Inner Mastery, slik eg har erfart selskapet, er dei verste. Setebeltemetaforen din treff berre delvis, for det eg seier er ikkje "Eg køyrde utan setebelte", men at "Inner Mastery i Oslo og Skåne køyrer med setebelte." Eg òg har høyrt ekle historiar, då om "sjarlatansjamanar" i Sør-Amerika. Og det finst garantert betre måtar å gjera det på her i nord. Og sistnemnde var på sett og vis motivasjonen til denne tråden. :)

Sitat:

Sitat av bita (Innlegg 3460945)
1. Fasilitatorene har svært begrenset opplæring
Opplæringen for å bli en fasilitator for Ayahuasca International er ca effektive 20-30 dager.

Sitat:

Noen vestlige som har bodd lengre tid i Sør Amerika sier gjerne typisk 3 intensive år. År 1 på å rense seg selv, år 2 på å lære teknikker og verktøy, år 3 på å praktisere som lærling – men fra mine erfaringer så er dette også veldig individuelt. Har møtt på personer som har brukt årevis i lære og som fremdeles har mye grums i sin energi og mangler helt elementære evner i en seremoni.

Rent personlig mener jeg at det er helt urimelig å forvente at folk etter 20-30 dagers opplæring skal kunne håndtere folk som i en endret bevissthetstilstand gjerne uventet blir psykotiske, gjenopplever voldtekter man ikke visste om, eller rent generelt mennesker som gjerne har seriøse livsutfordringer. Med dette sagt, så mener jeg heller ikke at dette er noe man automatisk kan «lese» seg frem til 5 år på et universitet. Det vil alltid være behov for visse menneskelige egenskaper og personlige erfaringer.
Det har også slege meg kor kort tid det går frå nokre er på sin fyrste retrett til dei er integrator. Men kvalitetane til dei eg har møtt gjev meg inntrykk av at dei som tilset dei har gode vurderingsevner. Dette er noko du er inne på: all verdas utdaning har lite å seia om du har psykologisk "grums". Du må vera vaksen og ansvarleg nok. I mi erfaring kan ein vaksen berre kjennast att av ein annan vaksen, difor er det litt mystisk for meg at Varela, som framstår som heller barnsleg i bloggen sin, har greidd å samla ein så solid gjeng. (Disclaimer: Eg reknar meg ikkje som heilt vaksen riktig enno. Men kanskje når eg rundar 40 om eit par år. ;) )

Sitat:

Sitat av bita (Innlegg 3460945)
2. Fasilitatorene drikker ikke ayahuasca selv
Fasilitatorene selv drikker ikke på deres arrangementer – dette er til stor forskjell for praktisk talt all historisk/tradisjonell bruk av ayahuasca som en kjenner til.

For orden skuld: Det er vanleg å ta "mikrodose" (trur det er ca. ¼ vanleg dose) for seremonileiaren og medhjelparane, for å "open the heart" — tolkar dette som det "brilleargumentet" du siterer under.

Sitat:

Sitat av bita (Innlegg 3460945)
Faktisk er dette også totalt motsatt fra flere tradisjoner i Sør Amerika der det vanligvis er kun healeren som selv drikker ayahuasca og ikke «pasienten». En nokså kjent healer i Peru uttalte en gang noe som dette: «hvis jeg ikke drikker ayahuasca er det som å jobbe uten briller – hvordan skal jeg kunne hjelpe folk uten å kunne se noe om dem».
Man trenger selvsagt ikke praktisere etter «best practice» modellen som innfødte sjamaner har brukt generasjoner på å finne utav, men for meg så er dette en bekreftelse på svak opplæring. En som har tilstrekkelig opplæring kan fint drikke ayahuasca selv, og samtidig i en seremoni setting fungere som en ressurs, jobbe terapeutisk, opptre profesjonelt, holde en vanlig samtale etc.

Gode poeng. Eg kjenner ikkje godt nok til "rettleiarsida" av personleg vekst, heller ikkje andre måtar å jobba med psykedelika på, men trur gjerne at det kan vera ei god tilnærming.

I Inner Mastery er prinsippet at ein ikkje skal blanda seg inn i prosessen til deltakarane under ayahuasca-økta, når det ikkje er tvingande grunnar til det. Det skal vera lov å grina i fred. (Eventuelt kravla i oppkast på golvet, som ei fortalde meg ho hadde gjort.) No er traumene mine av det mildare slaget, men eg har stor respekt for prinsippet om å "halda rommet" for medmenneska sine medan dei går gjennom det vanskelege saman med Mor Ayahuasca. Deretter kan integrasjonen (grupperettleiinga) på dagtid vera åstad for djupe innsiktar og nært samspel i gruppa om felles vokster.

(Eg kan sanneleg ikkje få lovprist integrasjonsøktene nok. For eitt år sidan forstod eg ikkje at når eg deler or hjarta med andre, er eg med og skapar eit rom der alle i gruppa kjem nærare kvarandre og får det betre.)

Sitat:

Sitat av bita (Innlegg 3460945)
3. Gruppen tilbyr potensielt dødelig kombinasjoner av ayahuasca og bufo til uvitende deltakere

Sitat:

Kombinasjonen av ayahuasca og bufo er bokstavelig et moderne eksperiment hvor man har begrenset kjennskap til konsekvensene. Men man vet at det har vært dokumentert, i medisinsk litteratur, dødsfall der kombinasjonen av disse to mest sannsynlig har vært årsaken. Nettopp derfor har ICEERS og andre seriøse nøytrale organisasjoner gått ut og advart mot denne kombinasjonen.
Kombinasjonen med bruken av disse to sammen kan man heller ikke bli klok på fra et historisk perspektiv siden de ikke har vært brukt sammen noen steder. Velger man å ignorere føre var prinsipper så er det det heller ikke til å stikke under en stol at mange tradisjonelle som jobber med ayahuasca eller lignende ofte er svært skeptiske til all blanding og miksing.
Her snakkar du om to ulike ting. Blanding og miksing av bufo alvarius og ayahuasca har eg ikkje observert. Og det er dette ICEERS åtvarer mot.

Derimot er det rutine å veksla mellom dei: aya om natta, bufo på dagtid. Når tida for bufo kjem, har det gått 12 timar sidan siste dose med aya. (For orden skuld: ICEERS meiner at det skal gå 24 timar på grunn av spor av harmalin.) Med tanke på at dette har vore rutine i årevis med tusenvis av deltakarar, skulle vi tru at det hadde vore fleire skader på rullebladet dersom 12 timar var for lite.

Men dette peikar jo på det du seier, at dette er eit moderne eksperiment i stor skala. Eg må gje deg rett i dette. Likevel: Eg tykkjer at det må vera opp til den einskilde å vurdera kor stor risiko ein skal ta. Dette "eksperimentet" har jo byrja i det små, med dei mest risikoviljuge fyrst, deretter fleire og fleire etter kvart som det synte seg trygt.

I våre dagar, då vi (eller i alle fall eg) sårt treng betre måtar å takla angst og depresjon på, tykkjer eg det må vera rom for å eksperimentera fortare enn det vestleg varsemdskultur tillèt, for den som vel å ta del i det sjølv. Denne kulturen er flott når det gjeld trygge vegar, ærleg matmerkjing og smittevern. Han er ikkje så flott når han hindrar utprøving av ting som i verste fall berre skadar ein sjølv, og i beste fall kan inspirera til hjelp for mange. Men den debatten er kanskje større enn denne tråden.

— Noko delvis relatert er at IM no tilbyr yopo på retrettane sine. (Eg har sjølv teke det og lært om nye sider av meg sjølv, men meir om det ein annan gong.) Dette er frø frå treslaget yopo, som vert knuste og brente til rapé. Dei inneheld både 5-MeO-DMT og DMT, og vert tekne saman med caapi-te. I fylgje Wikipedia har denne lange tradisjonar mellom sør-amerikanske stammefolk. Åtvaringa frå ICEERS gjeld hovudsakleg når harmalin vert kombinert munnleg med 5-MeO, i motsetning til rapé, som er luktesnus.

Sitat:

Sitat av bita (Innlegg 3460945)
4. Deltakere blir feilinformert
Det er flere eksempler på at Ayahuasca International driver med feilinformering til folk.

Sitat:

Om Ayahuasca hevder de at det for eksempel at det er masse vitenskapelige studier som påviser ayahuascas effektivitet når det kommer til avhengigheter, depresjon, angst etc. Dette stemmer egentlig ikke helt
Sitat:

Om kambo nevner gruppen at det er en av de beste måtene å styrke vårt immunforsvar på, at det er 4000 ganger sterkere enn morfin osv.
Dette er det eg personleg er mest oppgjeve over med Inner Mastery. Eg ville ha skrive om heile nettstaden deira, som har eit irriterande og irrasjonelt marknadsføringsspråk og fyrst gjorde meg skeptisk til heile greia. At kambó styrker immunforsvaret er rein LOL — men kanskje eg snart får sjå, sidan eg gjennomførde kambókuren min i forgår!

(For meg var fordelen med kambó at det var ein styrkeprøve, og eg har slite med å tru på den indre styrken min så langt i livet. Altså var eg ute etter den sinnlege effekten, ikkje den somatiske.)

Sitat:

Sitat av bita (Innlegg 3460945)
Eksempelvis blir deltakere fortalt at alt gruppen driver på med er lovlig.

Tja. Det eg har høyrt er at "ayahuasca is legal", og nettsida seier

Sitat:

We do not use substances prohibited in the countries we visit.
IANAL, men etter det eg kan lesa or lova, er ikkje ayahuasca forbode å drikka. Det er derimot generelt forbode å innføra "urter" (WTF?). Dimed har Inner Mastery brote lova ved å importera ayahuasca, men du som deltakar har ikkje brote lova ved å drikka av oppkoket. Flisespikkeri? Bullshit? Det er i alle fall ikkje rein løgn at det er lovleg i Noreg. Men som sagt: IANAL.

For å forklåra lovtolkinga mi: Det er ikkje nok at planten inneheld eit stoff på Narkotikalista (DMT, 5-MeO) for at heile planten skal vera ulovleg.

Sitat:

Sitat av Narkotikaforskrifta §3
Som narkotika regnes
  1. stoffer, grupper av stoffer, droger, planter og sopper som er oppført i narkotikalisten, jf. § 4
  2. salter, stereoisomere, estere og etere av stoffer og grupper av stoffer oppført på narkotikalisten, forutsatt at stoffene har, eller antas å ha, psykoaktiv effekt
  3. blandinger (flytende, i fast form eller i gassfase) med innhold som nevnt i bokstav a) eller b).

§3

DMT i rein form er ulovleg, likeeins THC, men cannabis må nemnast eksplisitt i forskrifta for å vera ulovleg (og det er han, om du måtte lura på det). Det er mange plantar som inneheld DMT, for å seia det slik.

Sitat:

Sitat av bita (Innlegg 3460945)
7. Det blir ikke gjort tilstrekkelig medisinsk screening av deltakere
Ønsker man å jobbe med ayahuasca på en forsvarlig måte er det visse forhåndsregler en bør ta. Det er en lengre liste over ting man bør ha kontroll på. Blant annet bør man på forhånd screene deltakere som ønsker å drikke. Det er kjente risikoer relatert både til en deltakers eventuelle bruk av medikamenter, fysiske helsetilstand, og også mental helsetilstand. Fra mitt perspektiv blir ikke dette gjort i tilstrekkelig grad av gruppen, og man utsetter dermed folk for unødvendige risikoer. Kanskje dette har blitt bedre nå med årene, men før var det i hvert fall langt fra godt nok.

Veit ikkje korleis det var før, men no til dags skal ein melda medikamentbruk og fysisk og mental helsetilstand og -historikk ved oppmøte, og ein får tilbod om å skriva til lege og psykolog på førehand. Legen gav meg klårt svar om at betablokkarane eg tok var ufarlege saman med ayahuasca. Det hindrar naturlegvis ikkje folk å utelata ting, og i fjor opplevde eg at ein deltakar vart nekta bufo rett før seremonien. Han nemnde ikkje ein farleg sjukdom på skjemaet sitt, men hadde etter kvart snakka om tilstanden likevel.

Sitat:

Sitat av bita (Innlegg 3460949)
8. Alberto Jose Varela er en løgner og har seksuelle anklager mot seg

Sitat:

Selv er jeg sikkert altfor kritisk til hvem jeg velger å støtte økonomisk, og hvem jeg ønsker skal lære meg opp i hva enn jeg gjør.
Nei, det er absolutt din heile og fulle rett! Men dersom eg skulle fulgt dette prinsippet, med mine etiske vurderingar av menneska på toppen av samfunnet, hadde eg ikkje kunna bruka pengar. I det heile. Varela er småplukk i denne samanheng, og eg har eit liv å leva…


Dette var sikkert eit langt grundigare svar enn nokon gidd lesa, men det gjennomtenkte og velinformerte innlegget ditt fortener i alle fall såpass! Du inspirerer meg i alle fall til å sjå breiare etter psykedeliske rettleiarar, om ikkje anna så for å kunna gje betre råd til folk i livet mitt.

Holotropiker 20. april 2019 09:02

Er det noen som har erfaring med healingrejser.dk?
https://youtu.be/Q7LN1VdhqBA

Mokkasinen 20. april 2019 16:00

Min redning ble ett Ayahuasca retreat her i sørNorge. På generelt grunnlag frarådes det egentlig å reise til utlandet. Du blir mye bedre tatt vare på her, pluss du slipper "samlebånd fixxer" du ofte opplever i utlandet. Der de vil kjøre igjennom mest mulig mennesker på kortest mulig tid. Penger å tjene på slikt, og du får lite personlig oppfølging. Gjelder ikke alle såklart, men når du skal på en resort som har 30-40 plasser er jeg redd det er lite som skal til før det kan bli kaos om noe går galt. Billigere er det og. Jeg betalte 1000kr for tre dager..... Og der var det synging spilling, personlig påpasselig av 5-8 mann hele tiden.... Og de snakker Norsk. Noe som gjør det mye lettere skulle noe uforutsett oppstå.

Ninth 20. april 2019 16:53

Sitat:

Sitat av gotta_love_dmt (Innlegg 3437294)
han i kr.sand er meget useriøs, han burde man styre langt unna.

man slipper seg ikke løs i den formen, men en kar man ikke kan stole på.

alle de andre som driver seriøst med dette, advarer mot han. men de skryter av div andre, så det er ikke "han er useriøs, gi oss pengene dine istedefor"

Hvem er det egentlig som dømmer den som dømmer? sa budda
Hva er du egentlig mener med at han i kr.sand er useriøs? Har du noe spesifikk du kan referere til eller snakker du bare piss?
For meg blir det litt svakt å slenge ut dritt om en et menneske uten en seriøst begrunnelse. Hvis du ikke har en seriøs grunn så er det muligens litt sjalusi eller misunnelse, så det er kanskje på tide å gå inn i seg selv å se litt på seg selv. Jeg sender deg kjempe masse lys og kjærlighet det virker ut som du trenger det :cool:

Namaste

Mokkasinen 20. april 2019 17:50

Nå skal jeg ikke dra alle under en kam, men han er per dags dato den mest seriøse shamanen jeg noen gang har møtt. Ikke melker han deg for penger ved å ta mest mulig, ikke kjører han grupper på 50 for mest profitt, han kjører grundig løp på medisinforbruket ditt, han driver ikke å kødder det til med å innta andre substanser mens han har ansvar for gruppa, han sier nei til å la andre gjøre det samme. Han har FAKTISK gått i lære under andre shamaner og er ikke som en viss fjott i Stavanger som bare starter opp for seg selv uten peiling og passer ikke på folka han har ansvar for. Han låg bare for rusa på gulvet og rota mens andre måtte passe på seg selv. Og slapp folk ut i gata i Hommersåk slik at ambulansen måtte komme etter at bekymrede naboer ringte.
Og ikke blander han Ayahuascaseremonier med LSD heller som stavangerkaren har gjort med gruppa si. Shamanen i Sør-Norge sitter sammen med 5-6 andre og synger og spiller instrumenter for deg og du er midtpunktet når du trenger det. Han setter seg inn i bakgrunnen din og grunnen til at du er der. Han slipper de med dårlig råd inn gratis. Han har fiksa folk som hadde store issues etter å ha besøkt "shamanen" i Stavanger.. så ja, vær snill og fortell meg en gang til hvordan han er useriøs, er du snill.

Er det en ting jeg har lagt merke til, så er det at shamaner her i Norge er generelt VELDIG glade i å svartmale hverandre. Alle må baksnakke, komme med påstander bak ryggen til hverandre som de hverken kan forsvare eller bevise. De slenger voldtektsanklager om hverandre uten bevis eller ytterligere forklaring. Hva faen folkens.... Skjerpings, dette er ikke Paradise hotell.

Stor gutt 12. juni 2023 21:41

I den grad nokon finn denne gamle tråden, bør dei vita at dei tre jentene som no driv Inner Mastery i Norden har svært dårlege skussmål. Dei opptrår umodent og uprofesjonelt, og held ikkje seremoniane på ein trygg og god måte.

Hald god avstand.

GB_No way 21. juni 2023 19:11

Har gått igjennom phoenix house terapi , der møtet jeg john Tindall fra uk , healer sjaman og et utrolig flott menneske john tindell, tror han jobber i london

hilsen dmt til alle

Sitat:

Sitat av gotta_love_dmt (Innlegg 3437188)
Santo daime kirka har sermonier i Norge nesten hver eneste uke

så sant så sant, er det noen som husker åge ålleskjær og oslo kristne senter, det er onde mennesker som bare drar deg ned på lavveste nivå slik at de kan leve ett liv i luxus. Var på gården dems som skulle fixe sånne gaale adrenalin junkies og befri deg fra djevelen, sjefen på den gården skrøt av i menigheten at han hadde vært hallikk, dmt, trance og lsd er helsekost for hjernen enn å vvære i et slikt miljø som Oslo kristne senter var elllere ER vet ikke ikke om de la ned håper det!!!!

:o:o

Sitat:

Sitat av Ninth (Innlegg 3502776)
Hvem er det egentlig som dømmer den som dømmer? sa budda
Hva er du egentlig mener med at han i kr.sand er useriøs? Har du noe spesifikk du kan referere til eller snakker du bare piss?
For meg blir det litt svakt å slenge ut dritt om en et menneske uten en seriøst begrunnelse. Hvis du ikke har en seriøs grunn så er det muligens litt sjalusi eller misunnelse, så det er kanskje på tide å gå inn i seg selv å se litt på seg selv. Jeg sender deg kjempe masse lys og kjærlighet det virker ut som du trenger det :cool:

Namaste

det var dagens beste her inne dine ord er som gull i min ører (tanker)

Powerboy47 21. desember 2023 16:01

Gammel tråd, det får være.

Jeg har nylig vært hos Om-Mij i Spania og inntrykket mitt er i samråd med skussmålet stedet får hos Google reviews - over 1000 anmeldelser, med 5,0 i snitt.

Det er ingen sjaman der, istedet hadde vi hjelpere, eller guider som de kaller det, man kunne kjenne var genuint opptatt av å ta hånd om oss på best mulig måte, og de gjorde en utmerket jobb. Om-Mij har nå også et nettbasert oppfølgingsprogram (aftercare) som virker veldig bra - og det, mener jeg, er et godt argument for å dra nettopp dit.

Hverken jeg eller noen andre jeg snakka med såg noe forbedringspotensiale i opplegget. De naila det med setting og stemning 100%.

Silkehale 21. desember 2023 23:03

Sitat:

Sitat av Stor gutt (Innlegg 3831649)
I den grad nokon finn denne gamle tråden, bør dei vita at dei tre jentene som no driv Inner Mastery i Norden har svært dårlege skussmål. Dei opptrår umodent og uprofesjonelt, og held ikkje seremoniane på ein trygg og god måte.

Hald god avstand.

Hei takk for tipset, er faktisk i prosess med å booke en retreat med Inner Mastery nå om dagen, men da får jeg vel styre unna disse hvis det bare er scam. Noen som har noen annet å anbefale? helst is norden.

Mia123 21. desember 2023 23:35

Sitat:

Sitat av Stor gutt (Innlegg 3831649)
I den grad nokon finn denne gamle tråden, bør dei vita at dei tre jentene som no driv Inner Mastery i Norden har svært dårlege skussmål. Dei opptrår umodent og uprofesjonelt, og held ikkje seremoniane på ein trygg og god måte.

Hald god avstand.

Kan du utdype?


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 00:50.